Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry sai NNKY:n tunnustuspalkinnon

Suomen NNKY-liitto

VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry sai NNKY:n tunnustuspalkinnon

Julkaistu: 24.04.2015 klo 13:36
Julkaisija: Suomen NNKY-liitto

NNKY:n 5 000 euron arvoinen tunnustuspalkinto myönnettiin VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry:lle. Lisäksi Jarmo Österman sai tunnustuksen työstään.

Suomen NNKY-liiton (Suomen Nuorten Naisten Kristillisten Yhdistysten Liitto ry) jakaman palkinnon teemana oli tänä vuonna turvallisuus. Sekä VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry että Jarmo Österman ovat aktiivisesti tehneet työtä tyttöjen ja naisten turvallisuuden hyväksi.

NNKY:n tunnustuspalkinto luovutettiin Maailman NNKY-päivän tilaisuudessa Hotelli Helkassa Helsingissä 24. huhtikuuta 2015.

VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry

VIOLA ry on perhe- ja lähisuhdeväkivallan avopalveluyksikkö, joka tarjoaa palveluja matalan kynnyksen periaatteella erityisesti lähisuhdeväkivallan uhreille ja tekijöille.

VIOLA ry:n tavoitteena on luoda ja vahvistaa väkivallan vastaista asenneilmapiiriä, ehkäistä ja lieventää lähisuhteissa ja yhteisöissä ilmenevää väkivaltaa, tarjota erilaisissa väkivaltaisissa suhteissa eläville tukea ongelmakierteen katkaisuun, kehittää sukupuolten tasa-arvoa lisääviä palvelumuotoja sekä edistää yhdistyksen jäsenten välistä yhteistoimintaa.

Sirkku Mehtola, toiminnajohtaja, VIOLA – väkivallasta vapaaksi ry
044 529 0088 I sirkku.mehtola@violary.fi I www.violary.fi

Jarmo Österman

Vahva & Valpas – Naisen käsikirja itsensä puolustamiseen -kirjan kirjoittaneen Jarmo Östermanille myönnettiin tunnustus naisten turvallisuuden hyväksi tehdystä työstä. Österman on kirjoittanut itsepuolustuksesta sekä kouluttanut naisia itsepuolustuskursseilla.

Jarmo Österman
0400 810093 I jarmosterman@gmail.com

NNKY:n tunnustuspalkinto jaettiin 13. kerran

Suomen NNKY-liitto on myöntänyt NNKY:n tunnustuspalkinnon vuodesta 2003. Merkittävän rahapalkinnon taustalla on vuonna 2002 perustettu Riutulan rahasto, jonka vuosituotolla liitto palkitsee NNKY:n toiminta-ajatuksen mukaisia ja naisten ja tyttöjen hyvinvointia edistäviä toimintoja. Palkintoa ei nykyisin jaeta yksityishenkilöille eikä NNKY:n paikallisyhdistyksille, mutta se voidaan jakaa usean ehdokkaan kesken. Tunnustuspalkinto ei ole apuraha, vaan se on nimensä mukaisesti tunnustus ansiokkaasti toteutuneesta työstä.

Palkinnon ovat aiemmin saaneet:

• 2003: Hedvig-huone, turvapaikka väkivaltaa kokeneille naisille, Pelastusarmeija (5 000 euroa)
  • 2004: Miksi Saara nauroi -näytelmä, Minna Hokkanen ja työryhmä, Tampereen Työväenteatterin OFF-tuotanto (4 320 euroa) ja Tjejer i kyrkan -projekti, Maria Sundblom (4 320 euroa)
  • 2005: Lehtisaaren nuorisokoti, Helsinki (3 500 euroa) ja Naistari, kansainvälinen naisten tapaamispaikka, Setlementti Naapuri, Tampere (3 500 euroa)
  • 2006: Nuorison neuvonta-asema, Suomen Valkonauhaliitto ry (3 200 euroa) ja Äidikepalvelu, Tampereen NNKY (3 200 euroa)
  • 2007: Helsingin Tyttöjen Talo, tyttöjen kulttuurikasvatuksen tukeminen (2 000 euroa), Tampereen NNKY:n monikulttuurinen toiminta, työpari Pirjo Toivonen, Eija Kepsu (2 500 euroa) ja Oulun NNKY, Kamalat äidit, Arja Ilvesviita (2 500 euroa)
  • 2008: APROPOS – Väkivallan ehkäisemisen monialainen ja monitieteinen koulutus- ja verkostoitumisprojekti, Oulun yliopiston Naistutkimus (5 500 euroa) ja Paljastettu intiimi. Sukupuolistuneen väkivallan dynamiikka -kirja, toim. Sari Näre ja Suvi Ronkainen (5 500 euroa)
  • 2009: Luetaan yhdessä – Vi läser tillsammans! -kampanja, Suomen UNIFEM ja Zonta International Piiri 20 (11 000 euroa)
  • 2010: Ensi- ja turvakotien liitto ry:n Jussi-työ (3 500 euroa), Liekku ry (3 500 euroa) ja Pienperheyhdistys ry (3 500 euroa)
  • 2011: Jalmarin kammari sekä Jalmarin Kodon työ omaishoitajien tukemiseksi (1 500 euroa) ja Myyrinkodin Ystävien toimintamuodot (1 500 euroa)
  • 2012: Suomen Valkonauhaliiton Sylistä elämä alkaa -ryhmätoiminta (2 000 euroa) ja Ensi- ja turvakotien liiton ja A-klinikkasäätiön Päihdelinkin yhteistyönä toteutettu Äitiryhmä-verkkoyhteisö (2 000 euroa)
  • 2013: Syömishäiriöliitto-SYLI ry (5 000 euroa) ja Suomen Pakolaisapu ry:n Tukiverkko (5 000 euroa)
  • 2014: Suomen Partiolaisten Value Based Leadership -koulutusohjelma (6 000 euroa) ja Havis Amanda Nuorkauppakamari (4 000 euroa)

NNKY on maailman laajin kristillinen naisliike

NNKY (Nuorten Naisten Kristillinen Yhdistys) on ekumeeninen, monikulttuurinen ja kansainvälinen liike, jossa eri-ikäisiä naisia ja tyttöjä rohkaistaan kohtaamaan erilaisuutta ja osallistumaan oman yhteisön toimintaan ja päätöksentekoon. NNKY-liike toimii noin 120 maassa. Suomessa toimii 25 paikallista NNKY-yhdistystä.

NNKY on perustettu Suomeen vuonna 1896 ja on siten yksi maamme vanhimmista naisjärjestöistä. NNKY on toimintansa aikana tuonut maahamme uusia työtapoja, aloittanut ensimmäisenä suomalaisena naisjärjestönä partiotyttötoiminnan, vaikuttanut retriittiliikkeen tuloon Suomeen, edistänyt rauhaa, luonnonsuojelua, kestävää kehitystä ja naisten oikeuksia.

NNKY:n paikallisyhdistyksissä voi harrastaa, vaikuttaa, opiskella, ohjata kerhoja, järjestää tapahtumia, tehdä vapaaehtoistyötä, kantaa vastuuta ja tuoda toimintaan oman osaamisensa. Toimintamuodot vaihtelevat eri paikallisyhdistyksissä.  Suomen NNKY-liiton luottamustehtävissä voi vaikuttaa naisten ja tyttöjen elämään liittyviin yhteiskunnallisiin kysymyksiin ja hyvinvointiin sekä osallistua kansainväliseen järjestöyhteistyöhön.

NNKY omistaa Hotelli Helkan Helsingin Kampissa sekä Tunturikeimiön lomanviettopaikan Muoniossa.

Ilona Yrjölä, tiedottaja, Suomen NNKY-liitto ry
050 4444 103 I ilona.yrjola@ywca.fi