Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Ville Kaarnakarin uusi sotatrilleri OPERAATIO POLAR ilmestyy viikolla 35

Minerva Kustannus Oy

Ville Kaarnakarin uusi sotatrilleri OPERAATIO POLAR ilmestyy viikolla 35

Julkaistu: 17.08.2016 klo 13:28
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Ville Kaarnakari:
OPERAATIO POLAR
Salaisen sodan salaiset partiot

Ville Kaarnakari on punonut tositapahtumiin perustuvan huikean sotatrillerin Suomalaisen tiedustelun salaisesta operaatiosta, yhdestä kylmän sodan kynnyksellä elävän maailman suurimmista sotasalaisuuksista.

Toisen maailmansodan päättymisestä on kulunut muutama vuosi. Valvontakomissio on ajanut alas sotavuosina tehokkaas­ti toimineen suomalaisen tiedustelupalvelun. Parhaat miehet ovat jättäneet Suomen, ja tekniset toimintamahdollisuudet ovat olemattomat.

Itsenäinen valtio tarvitsee kuitenkin tietoa päätöstensä pohjaksi. Niinpä tiedusteluosaston harvalukuinen miehistö käynnistää ohjelman nimeltä Operaatio Polar. Entisiä kaukopartiomiehiä värvätään salaa amerikkalaisten palkkalistoille suorittamaan tiedustelua itärajan takana. Suomalaiset käyttävät suurvaltojen kasvavaa keskinäistä epäluuloa hyväkseen ja antavat amerikkalaisten tehdä likaisen työn. Jos käry käy, syy lankeaa heidän niskaansa.

Salainen operaatio alkaa kesällä 1948. Siihen osallistuu kokeneita partiomiehiä mm. kaksi Mannerheim-ristin ritaria.

Suomalaisten partiomatkat tuottavat tietoa, joka on välillisesti päättämässä keväällä 1948 alkanutta Berlinin saartoa. Se rikkoo lopullisesti liittoutuneiden ja Neuvostoliiton välit ja käynnistää kylmän sodan.

Kirja selvittää myös, mitä tapahtui tiedustelumatkalla kadonneelle kokeneelle suomalaiselle kaukopartiomiehelle, jonka kohtaloa on arvailtu vuosikausia.

Operaatio Polar

ISBN/EAN 978-952-312-347-2
Luokka 84.2
135 x 210 mm
Sidottu, suojapaperi
433 s.
Ilmestyy viikolla 35/2016

Ville Kaarnakari on luonut suositun faktaa ja fiktiota sekoitta­van Operaatio-sarjan, joka paljastaa salattuja tarinoita sotiem­me merkittävimmistä tapahtumista. Hän on julkaissut 14 te­osta. Kaarnakari on palvellut rauhanturvaajana Lähi-Idässä ja on sotilasarvoltaan reservin majuri.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi