Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Vammaisetuuspäätöksen saa nyt huomattavasti aiempaa nopeammin

Kela

Vammaisetuuspäätöksen saa nyt huomattavasti aiempaa nopeammin

Julkaistu: 09.05.2016 klo 12:59
Julkaisija: Kela

Kelan myöntämien vammaisetuuksien käsittelyajat lyhenivät lähes puoleen viime vuoden aikana.

Vuoden 2015 aikana vammaisetuuksien (alle 16-vuotiaan vammaistuki, 16 vuotta täyttäneen vammaistuki, eläkettä saavan hoitotuki) käsittelyajat nopeutuivat huomattavasti.  Suurin parannus tapahtui eläkettä saavan hoitotukihakemuksissa. Tammikuussa 2016 niiden keskimääräinen käsittelyaika oli noin 3 viikkoa (18 päivää), kun vuotta aiemmin käsittelyyn kului keskimäärin 2 kuukautta (40 päivää).

Alle 16-vuotiaan vammaistukihakemusten käsittely kesti tammikuussa 2016 keskimäärin 4 viikkoa (26 päivää).  Niidenkin käsittelyajat lyhenivät 10 päivällä edellisvuoden tammikuuhun verrattuna.  16 vuotta täyttäneen vammaistuen keskimääräiset käsittelyajat lyhenivät 14 päivällä, 45 päivästä 29 päivään.

Lakimuutos nopeutti hakemusten käsittelyä

Käsittelyaikojen lyhenemiseen on vaikuttanut mm. 1.6.2015 voimaan tullut lakimuutos, joka selkeytti ja yhtenäisti vammaisetuuksien myöntämisperusteita. Muutos vähensi myös hakemuksen liitteenä toimitettavien lisäselvitysten tarvetta.

Marraskuussa 2014 Kelassa otettiin käyttöön uusi vammaisetuuksien ratkaisujärjestelmä. Se on mahdollistanut työvaiheiden automatisointia ja nopeuttanut hakemusten käsittelyä.

Kela kehittää jatkuvasti etuusprosessejaan ja osallistuu lainsäädännön kehittämiseen, jotta asiakkaat saisivat heille kuuluvat etuudet ja palvelut mahdollisimman joustavasti.

Lisätietoja asiakkaalle: www.kela.fi/vammaistuet

Lisätietoja medialle: Kela, Etuuspalvelujen lakiyksikkö, etuuspäällikkö Niina Järviö p. 020 63 43416

Ratkaisumäärä                                                                              Käsittelyaikojen keskiarvo

vammaisetuuspaatokset

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta