Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Uutuusteos sukeltaa sodanjälkeiseen tunnemaisemaan: painajaisiin, itsekuriin ja Lapin sodan arpiin

Vastapaino

Julkaistu: 21.10.2015 klo 08:45
Julkaisija: Vastapaino

Tervetuloa Rauhaton rauha -teoksen julkistamistilaisuuteen

keskiviikkona 28.10. klo 15–17 Hotelli Tornissa (Näköalakabinetti, 12. krs., Yrjönkatu 26, Helsinki).

Tilaisuuden ohjelma:

Sodan ja rauhan jäljet suomalaisissa, historioitsija Ville Kivimäki

Evakko, sotaorpo, lotta, rintamamies – kokemusten moninaisuus, etnologi Kirsi-Maria Hytönen

Lapin sota historiankirjoituksen marginaalissa, professori Marja Tuominen

Kommenttipuheenvuorot: toimittaja, kirjailija Matti Rönkä sekä historioitsija Tuomas Tepora

Keskustelua

Kuohuviini- ja suolapalatarjoilu

Ilmoittaudu tilaisuuteen maanantaihin 26.10. mennessä osoitteeseen mikko.jamsen@vastapaino.fi

Sodasta toipuminen tarkoitti resurssien sitomista vain kaikkein olennaisimpaan, valtion olemassaololle välttämättömään. Loppu jäi yksilöiden harteille. Monet rauhankriisin ongelmista yksityistettiin perheiden asiaksi – etenkin mentaaliset sopeutumisvaikeudet, toteaa Rauhaton rauha -teoksen toimittaja Ville Kivimäki.

Rauhaton rauha tarjoaa uusinta tutkimustietoa ajasta, jolloin sota oli vereslihalla. Kukaan suomalaisista ei vielä tiennyt, että välirauhansopimus Neuvostoliiton kanssa pitäisi ja yhteiskuntarauha säilyisi.

Teos muistuttaa, että eri ihmiset kokivat ajan eri tavoin. Rauhankriisi tuntui erilaiselta sen mukaan, kokiko sen sotaorpo, kotinsa menettänyt evakko, länsisuomalainen pientilan emäntä, lotta, suojeluskuntaupseeri tai traumatisoitunut rintamamies, kirjan toimittaja Kirsi-Maria Hytönen sanoo.

Pahimmin historiankirjoituksen marginaaliin on jäänyt Lapin sota. Tätä unohdusta teoksessa käsittelevä Marja Tuominen toteaa: Aineellisen hävityksen ohella tuhoja koki pohjoisen ihmisten kollektiivinen itsetunto, jonka jälleenrakentaminen etenee hitaasti – hitaammin kuin talojen, teiden ja siltojen.

Ankaran työn avulla ihmiset kohensivat elintasoaan ja pyrkivät pitämään psyykensä koossa, usein kovalla hinnalla. Sotasukupolven kokemukset olivat kuitenkin kauaskantoisia: Suomalainen hyvinvointivaltio syntyi sodan painajaisista, Ville Kivimäki toteaa.

Teoksen toimittajat ovat Tieto-Finlandia-palkittu historioitsija Ville Kivimäki sekä etnologi Kirsi-Maria Hytönen. Muut kirjoittajat on historiantutkijoita Jyväskylän, Tampereen, Lapin ja Helsingin yliopistoista.

Rauhaton rauha. Suomalaiset ja sodan päättyminen 1944–1950

Toimittaneet Ville Kivimäki ja Kirsi-Maria Hytönen. Vastapaino 2015