Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Uusi kirja: Turvapaikka ja pakolaisasema

Uusi kirja: Turvapaikka ja pakolaisasema

Julkaistu: 04.01.2016 klo 13:32
Julkaisija: Nordbooks

Vuonna 2015 Eurooppa heräsi suurimpaan pakolaiskriisiin sitten toisen maailmansodan. Kymmenet miljoonat ihmiset ovat joutuneet pakenemaan kodeistaan sotia, vainoja ja aseellisia selkkauksia. Kysymyksessä on valtava inhimillinen tragedia. Kansainväliset sopimukset velvoittavat myös Suomea ja muita Euroopan unionin jäsenvaltioita ottamaan vastaan kansainvälistä suojelua tarvitsevia turvapaikanhakijoita.

Tässä tietokirjassa tehdään selkoa kansainvälisen suojelun periaatteista pakolaiskohtelun ja turvapaikan myöntämisen osalta. Selvityksen kohteina ovat maahanmuuttohallinto ja maahanmuuttopolitiikka, kansainvälisen suojelun antamisen edellytykset, turvapaikkamenettely, pakolaisuus, tilapäinen suojelu, ulkomaalaisvalvonta, maasta poistamisen perusteet, toimivaltaiset viranomaiset, liikenteenharjoittajan velvollisuudet, oikeusturva, Euroopan unionin turvapaikkapolitiikka, Schengen-alue, Dublin-menettely sekä ulkomaalais-, pakolais- ja turvapaikkaoikeudelliset käsitteet.

Turvapaikka ja pakolaisasema on hyödyllinen opas ja tietoteos pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden ohella ulkomaalaisviranomaisille (sisäasiainministeriö, Maahanmuuttovirasto, Rajavartiolaitos, Tulli, poliisi), kunnille, liikenteenharjoittajille, hallintotuomioistuimille (korkein hallinto-oikeus ja hallinto-oikeudet), asianajajille, kansalaisjärjestöille, medialle, journalisteille, yliopistoille, ammattikorkeakouluille ja muille oppilaitoksille.

Kirjan tekijä, oikeustieteen lisensiaatti Tapio Kuosma on perehtynyt monipuolisesti ihmis- ja perusoikeuksiin samoin kuin ulkomaalais- ja pakolaisoikeuteen.

9789523152090 (painettu) | tammikuu | kovakantinen | 210 s. | 130x200 mm | 29,50 |

Kansikuva

Arvostelukappaletilaukset kirjat@nordbooks.fi