Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Uppehållstillståndet först ̶ sedan FPA

Pressmeddelande.
Publicerad: 07.04.2016 kl. 10:36
Utgivare: Fpa

När uppehållstillståndet har ordnat sig är det skäl att genast ansöka om rätt till social trygghet.

Asylsökande som har beviljats uppehållstillstånd i Finland har rätt till samma FPA-förmåner och sociala trygghet som andra som är fast bosatta i Finland. Beslutet om rätt till social trygghet kan inte tas innan uppehållstillståndet är beviljat.
Ansökan om rätt till social trygghet kan göras på pappersblankett eller i e-tjänsten. Om social trygghet beviljas, får skickar FPA ett FPA-kort till hemadressen inom en månad. FPA-kortet kräver inte särskild ansökan.

Förmåner enligt livssituation

När tillhörigheten till social trygghet i Finland är klar kan man ansöka om förmåner utifrån sin livssituation som vanligt. Försäkringstillhörigheten, dvs. om man har rätt till social trygghet kan också redas ut i samband med en förmånsansökan men då tar handläggningen längre tid.
FPA kan exempelvis bevilja bostadsbidrag för boendekostnader om man har helt saknar eller har små inkomster och betalar hyra för en bostad i Finland. Barnbidrag kan FPA bevilja om en förmyndare som beviljats uppehållstillstånd flyttat till Finland det tillsammans med barn under 17 år. Även barnet måste ha uppehållstillstånd.

Infopankki stöder integrationen

På webbplatsen infopankki.fi finns mycket information om livet och boendet i Finland, om det finländska samhället och dess tjänster. FPA och Infopankki har i samarbete producerat omfattande innehåll om den sociala tryggheten i Finland. På webbplatsen finns information på flera språk.

Mer information till kunderna:
FPA:s förmåner till personer som beviljats uppehållstillstånd i Finland (video på engelska)

Mer information till medierna:
planerare Merja Siltanen-Kallio, tfn 050 551 6367
fornamn.efternamn@fpa.fi

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki