Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tytti Tuppurainen: Naisten tartuttava talousasioihin

Sosialidemokraattiset Naiset

Tytti Tuppurainen: Naisten tartuttava talousasioihin

Julkaistu: 08.03.2015 klo 14:54
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Naiset

Naisten on tartuttava talousasioihin, vaatii kansanedustaja, demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kansainvälisenä naistenpäivänä 8.3.2015.

Talous ja talouspolitiikka luovat puitteet muulle toiminnalle – ilman vahvaa taloutta ei ole edellytyksiä hyvinvointipolitiikallekaan.

Tuppurainen pahoittelee sitä, miten naiset ovat aliedustettuja talouden päättäjinä ja talouspolitiikan tekijöinä. Pörssiyhtiöiden hallituksissa ja johdossa on vähän naisia, ja esimerkiksi valtiovarainministerinä Suomessa on ollut vasta yksi nainen. Talouspoliittisessa keskustelussa naiset ovat aliedustettuja.

Tuppurainen tyrmää ajatukset taloudesta miesten alana, ovathan naiset selvästi enemmistönä esimerkiksi kaupan ja hallinnon alan opiskelijoista.

Tuppuraisen mukaan kysymys on ainakin osittain asenteista, jotka alkavat jo ennen aikuisikää. Viimeksi järjestetyssä lukiolaisten Talousguru -kilpailussa kymmenestä finalistista vain yksi oli tyttö, vaikka tyttöjen koulumenestys antaisi odottaa muuta.

Naisilla pitää olla uskallusta ottaa kantaa talouteen ja talouspolitiikkaan, ja sen tulee näkyä julkisessa keskustelussa, Tuppurainen sanoo.

Lisätiedot:

Tytti Tuppurainen
kansanedustaja, Demarinaisten puheenjohtaja
p. 040 084 0594

Sosialidemokraattiset Naiset on SDP:n feministinen naisjärjestö, joka koostuu kaikenikäisistä, edistyksellisistä naisista. Tavoitteenamme on tasa-arvoinen, suvaitsevainen ja moniääninen yhteiskunta, jossa myös heikompien ryhmien äänet kuuluvat kirkkaasti. Sosialidemokraattiset Naiset. Hyvinvoinnille välttämätön. www.demarinaiset.fi