Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Työntekijöiden jaksamisen kehittämiseen läpimurto – Lujabetonin uusi työpaikkakuntoutusmalli

Luja-yhtiöt

Julkaistu: 16.09.2015 klo 08:58
Julkaisija: Luja-yhtiöt

Lujabetoni panostaa vahvasti työntekijöidensä työkyvyn parantamiseen ja sairauksien ennaltaehkäisemiseen uudella työpaikkakuntoutusmallilla. Ensimmäiset kuntoutusjaksot on saatu nyt päätökseen erinomaisin tuloksin. Mallia on kehitetty yhteistyössä Mehiläisen kanssa.

Mallin kantava idea on täsmäräätälöidä kuntoutus jokaiselle työntekijälle erikseen hänen tekemäänsä työhön suhteutettuna. Henkilökohtainen ohjelma laaditaan oman kuntoutusvalmentajan kanssa ja siinä huomioidaan kuntoutujan terveystilanne ja toimintakyky kokonaisvaltaisesti.  Kuntoutuksen varsinainen kesto on puoli vuotta ja se tapahtuu pääsääntöisesti työpaikalla. Kuntoutusjakson aikana on lukuisia henkilökohtaisia tapaamisia sekä oman työfysioterapeutin että esimerkiksi ravitsemusterapeutin kanssa.

Ensimmäiset puoli vuotta kestäneen varsinaisen kuntoutusjakson tulokset julkistettiin 11.9.2015 ja ne olivat erinomaiset kaikilla mitatuilla osa-alueilla. Kuntoutuksen seurantamittaukset vaikuttavuuden pitkäkestoisuuden arvioimiseksi toteutetaan seuraavan kerran noin puolen vuoden kuluttua.

Ennaltaehkäisevän kuntoutusohjelman kehittäminen oli luonteva jatko Lujabetonin määrätietoiselle työlle työkyvyn ja tuottavuuden parantamiseksi sekä sairauspoissaolojen vähentämiseksi. Lujabetoni on onnistunut laskemaan sairauspoissaoloja viime vuosien aikana reilut kolme prosenttiyksikköä. Tällä hetkellä sairauspoissaolot ovat tasolla 4,3 prosenttia, joka on EK:n mukaan teollisuudenala huomioiden loistava saavutus.

Lujabetonin henkilöstöjohtaja Mikko Satulin mukaan uusi kehitetty kuntoutusohjelma on osoittautunut huomattavasti kustannustehokkaammaksi kuin perinteiset kuntoutuslaitoksissa toteutetut yhteiskunnan rahoittamat kuntoutusohjelmat ja se tulee eittämättä korvaamaan Lujabetonilla tehottomiksi havaitut Aslak–kuntoutukset. – Uuden kuntoutuksen tulokset puhuvat puolestaan. Loistavista tuloksista hyötyy ennen kaikkea työntekijä itse, mutta myös työnantajalle hyöty on tuottavuuden kautta rahassakin mitaten hyvin merkittävä, Satuli painottaa.

Ensimmäiset kuntoutusjaksot toteutettiin Lujabetonin kahdella tehdaspaikkakunnalla Siilinjärvellä ja Hämeenlinnassa. Kaikki valitut 16 kuntoutujaa paransivat puolen vuoden aikana kaikkia mitattuja osa-alueita ja esimerkiksi painonpudotus oli yhteensä lähes 90 kiloa. Merkittävintä kuitenkin on, että osallistujien koettu oma työkyky parani huomattavasti ja kuntoutusjakson päättyessä kolmannes osallistujista arvioi työkykynsä olevan jo kiitettävällä tasolla.

Olemme hyvillämme siitä, että Lujabetoni on halunnut aktiivisesti kehittää työntekijöiden terveyttä ja rakentaa kanssamme uusia ennaltaehkäiseviä toimintamalleja tavanomaisten mallien tilalle, sanoo Mehiläisen yksikönjohtaja Anne Karttunen. Meille uudet toimintamallit ovat tervetulleita, ja kehitämme niitä mielellämme osana tuloksellista työterveyshuoltoa. Lujabetonilla kehitettyjen kuntoutusten tulokset olivat niin loistavia, että ne epäilemättä tulevat olemaan osa ns. avokuntoutusta ja korvaamaan osaltaan esimerkiksi poistuvat Aslak-kuntoutukset, Karttunen jatkaa.

Lujabetoni Oy henkilöstöjohtaja Mikko Satuli, puhelin 044-585 2015, mikko.satuli@luja.fi
Mehiläinen Oy, Kuopion yksikönjohtaja Anne Karttunen, puhelin 050-561 8505, anne.karttunen@mehilainen.fi

Lujabetoni on Luja-yhtiöiden betoniosaaja ja Suomen toiseksi suurin elementtivalmistaja. Se tekee kaikkea betonista: kivitalopaketteja, elementtejä, ratapölkkyjä, teräsbetonipaaluja, pihakiviä, harkkoja sekä valmisbetonia. Tehtaita Lujabetonilla on kaikkiaan 28, joista kolme Ruotsissa ja kolme Venäjällä. Lujabetonin vahvuuksia ovat vahva oma tuotekehitys sekä yli 60 vuoden kokemus betonista. www.lujabetoni.fi, facebook.com/lujabetoni.fi

Luja on kolmannen polven perheyritys ja yksi Suomen suurimmista rakennusalan konserneista. Yritys on toiminut alalla yli 60 vuotta. Luja-yhtiöihin kuuluvat Lujatalo Oy, Lujabetoni Oy ja Fescon Oy. Konsernin liikevaihto on yli 450 miljoonaa euroa ja se työllistää yli 1400 työntekijää 27 paikkakunnalla. Lujalla on Suomen lisäksi toimintaa myös Ruotsissa ja Venäjällä. www.luja.fi, facebook.com/luja.fi