Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Työntekijän tupakoinnin hintalappu = 2000 €/v.

Savuton Suomi 2030

Työntekijän tupakoinnin hintalappu = 2000 €/v.

Julkaistu: 09.02.2015 klo 08:30
Julkaisija: Savuton Suomi 2030

Tupakointi on keskeisin työikäisten työkykyä vahingoittava, estettävissä oleva terveysriski. Siksi työnantajan kannattaa kiinnostua työntekijöiden tupakoinnista.

Paras Savuton Työpaikka 2015 –kilpailu on parhaillaan käynnissä. Mukaan ovat tervetulleita kaikki savuttomuutta kohti pyrkivät työpaikat.

Miksi työnantajan kannattaa kannustaa työntekijöitä savuttomuuteen, Savuton Suomi 2040 –verkoston puheenjohtaja, professori Kari Reijula?

Tupakointi on keskeisin työikäisten työkykyä ja terveyttä vahingoittava terveysriski, joka olisi estettävissä. Tupakointi lisää sairauspoissaoloja sekä nostaa riskiä sairastua sydän-, verenkierto- ja hengityselinten sairauksiin. Myös toistuvat tulehdussairaudet sekä tuki- ja liikuntaelinvaivat liittyvät tupakointiin.

Tätä kautta tupakointi heikentää myös työkykyä ja vähentää tuottavuutta. Tupakoinnista aiheutuu lisäksi keskimäärin 2000 euron lisäkustannus tupakoivaa työntekijää kohden vuodessa. Kulut koostuvat sairauspoissaoloista, sairauksien tutkimus- ja hoitokuluista, työtehon laskusta sekä tuottavuusmenetyksistä.

Omin avuin tupakoinnista eroon pääseminen on hyvin vaikeaa. Työnantajan tuki on tärkeää: yksi keino on päättää, että meidän työpaikkamme on savuton, ja viedä tätä asiaa eteenpäin yhdessä työntekijöiden kanssa.

Mitä työntekijät hyötyvät savuttomuudesta?

Oma terveys kohenee ja odotettavissa oleva elinaika pitenee. Päivittäin askin polttavan elinajanodote on noin kymmenen vuotta lyhyempi kuin ei-tupakoijan.

Tupakoinnin lopettamisen myötä kunto paranee ja flunssat vähenevät. Naisilla iho kaunistuu ja miehillä potenssi kohenee. Riski sairastua syöpään tai kuolla äkilliseen sydänkohtaukseen pienenee merkittävästi. Askin polttavalla rahaa säästyy lähes 2000 euroa vuodessa.

Kilpailu kohentaa työhyvinvointia

Onko työpaikkasi savuton tai onko savuttomuus suunnitteilla? Osallistu Paras Savuton Työpaikka 2015
-kilpailuun ja kerro, minkä vuoksi juuri teidän yrityksenne, osastonne  tai toimipisteenne tulisi voittaa.

Kilpailuun voi ilmoittautua 5.4.2015 asti osoitteessa savutonsuomi.fi/paras-savuton-tyopaikka/

Voittajat palkitaan kunniakirjoin + työhyvinvointia tukevalla palkinnolla Savuton Suomi 2040 -seminaarissa Helsingissä 5.5.2015.

Paras Savuton Työpaikka 2015 –kilpailun järjestää Savuton Suomi 2040 –hanke, jota koordinoi Suomen ASH ry. Lisätiedot: www.savutonsuomi.fi

Lisätiedot:

Hankevastaava Pirjo Kadenius
p. 0500 558 569
pirjo.kadenius@suomenash.fi

Hankkeen puheenjohtaja, professori Kari Reijula
kari.reijula@helsinki.fi

Savuton Suomi 2040 -on yhteistyöhanke, jonka tavoite on tupakaton Suomi.
www.savutonsuomi.fi, Twitter: @SavutonSuomi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon