Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tutkimus: Yhdeksän kymmenestä kierrättää kaikki pantilliset juomapakkaukset

PALPA

Tutkimus: Yhdeksän kymmenestä kierrättää kaikki pantilliset juomapakkaukset

Julkaistu: 01.03.2016 klo 10:00
Julkaisija: PALPA

Suomen Palautuspakkaus Oy:n hallinnoiman pantillisten juomapakkausten palautusjärjestelmän kautta palautettiin ja kiertoon päätyi viime vuonna 1,7 miljardia pulloa tai tölkkiä

Suomen Palautuspakkaus Oy (Palpa) selvitti suomalaisten kierrätyshaluja ja asenteita. Pantillisten juomapakkausten palautusasteet ovat tuoreen kyselytutkimuksen perusteella erinomaisia. Tärkein syy niiden palauttamiseen on niistä maksettava pantti, mutta myös ympäristösyyt painavat pullonpalauttajien mielessä.

Palpan kyselytutkimuksessa peräti 96 % kertoo, että omassa kotitaloudessa kierrätetään kaikki tai lähes kaikki pantilliset juomapakkaukset.  Myös muita materiaaleja kierrätetään kotitalouksissa ahkerasti. Esimerkiksi papereita kierrättää 83 % kotitalouksista, paristoja 76 % ja lasia 74 % kotitalouksista.

Kiertoon 1,7 miljardia juomapakkausta vuodessa

Suomalaiset ovat koko maailman mittakaavassa ainutlaatuisen ahkeria juomapakkausten kierrättäjiä: esimerkiksi viime vuonna kiertoon palautui 1,7 miljardia juomapakkausta.

Suomessa käytössä oleva pantillisten juomapakkausten kierrätysjärjestelmä mahdollistaa usean eri pakkausmuodon palauttamisen samaan palautuspisteeseen: alumiini, muovi ja lasi palautuvat niiden kautta kiertoon yli 90-prosenttisesti. Kotimaiset palautusasteet ovat kansainvälisessä vertailussa kokonaisuutena arvioituna maailman korkeimmat.

Tuoreimmat tulokkaat Palpan kierrätysjärjestelmässä ovat kierrätyslasipullot, jotka nekin on vuodesta 2012 lähtien voinut palauttaa kaikkiin palautusautomaatteihin.

Aktiivisista pullonkerääjistä pidetään

Valtaosa suomalaisista on sitä mieltä, että pantillisten juomapakkausten palauttaminen on Suomessa hyvällä tasolla. Lähes kaikki (96 %) pitävät palauttamista helppona. Suomalaisista 89 % kokee aktiiviset pullonkerääjät tärkeiksi, sillä he huolehtivat pullojen ja tölkkien keräämisestä puistoista ja muista julkisista tiloista.

Palpan kyselytutkimuksen toteutti TNS Gallup vuoden 2015 lopussa ja siihen vastasi hieman yli tuhat suomalaista.

Lisätietoja: Suomen Palautuspakkaus Oy, toimitusjohtaja Pasi Nurminen, 09 8689 8665

Suomen Palautuspakkaus Oy (Palpa) täyttää tiistaina 1.3.2016 20 vuotta
Palpa on voittoa tavoittelematon yritys, jonka tehtävänä on huolehtia pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä Suomessa. Palpan omistavat panimot ja kaupan keskusliikkeet ja sen jäseninä on yhteensä 164 juomatuottajaa ja maahantuojaa. Juomapakkausten palautuminen kierrätykseen on Suomessa tehokkainta koko maailmassa.

Lisätietoa PALPAsta ja pantillisten juomapakkausten kierrätyksestä:
www.palpa.fi
www.pantilliset.fi