Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tullmuseet deltar i museidagen på Sveaborg den 6 juni

Tulli

Tullmuseet deltar i museidagen på Sveaborg den 6 juni

Pressmeddelande.
Publicerad: 04.06.2016 kl. 09:00
Utgivare: Tulli

På Gustavsdagen den 6 juni ordnas igen museidagen på Sveaborg och då är det gratis inträde till alla fästningens museer. Även Tullmuseet är undantagsvis öppet på måndagen klockan 11–20.

Tullmuseets nya utställning Den förhatligaste av skatter? Tullen och bilimport presenterar bilförtullningens och bilbeskattningens historia med avstamp i den första bilen som importerades till Finland. —Bilbeskattningen blev redan i början av 1900-talet rätt komplicerad. Utställningen innehåller också exempel på hur kreativt bilskatten har kringgåtts under årens lopp, berättar Janne Nokki som är ansvarig för Tullmuseet.

Tullmuseets permanenta utställning berättar om förtullningens, tullklareringens och smugglingens historia. Byggnaden där Tullmuseet finns var länge ett fängelse och som en nyhet för i år visas cellen där Finlands tills vidare värsta seriemördare satt.

I museidagen deltar också Ehrensvärdmuseet, Leksaksmuseet, Krigsmuseet och Sveaborgsmuseet.

Mera information:

Janne Nokki, ansvarig för Tullmuseet, tfn 040 332 2774

Museidag på Sveaborg
Museidag på Sveaborg (Facebook, på finska)
Tullmuseet
Tullmuseets läge på Vargön i Sveaborg

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 200 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki