Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tulli paljasti laajan nuuskan salakuljetuksen ja laittoman myynnin

Tulli

Tulli paljasti laajan nuuskan salakuljetuksen ja laittoman myynnin

Julkaistu: 21.09.2016 klo 09:00
Julkaisija: Tulli

Tulli on tutkinut nuuskan laitonta maahantuontia, jossa epäillään vuoden 2016 aikana tuodun yhteensä noin 500 kiloa nuuskaa. Laittomasti maahantuodun nuuskan vältettyjen verojen määrä on noin 188 000 euroa.

Tulli takavarikoi esitutkinnan yhteydessä Lapin läänin alueella kahdella eri kerralla yhteensä 17 760 nuuskapurkkia, jotka sisälsivät nuuskaa 226 kiloa. Epäiltyjen hallusta takavarikoitiin myös suuri määrä nuuskan myynnistä saatua käteistä rahaa. Takavarikoitujen nuuskaerien lisäksi tutkinnassa on selvitetty toisen epäillyn neljää aikaisempaa nuuskan salakuljetusta, joissa nuuskaa on levitetty eteenpäin yhteensä noin 280 kiloa.

Tullin tutkinnan aikana on ollut pidätettyinä kaksi rikoksesta epäiltyä henkilöä. Nuuskan salakuljetuksiin osallistuneita epäillään törkeästä veropetoksesta ja salakuljetuksesta.

Tapaus on siirtymässä vuoden 2016 aikana syyteharkintaan Lapin syyttäjänvirastoon.

Laillisesti nuuskaa vain omaan käyttöön

Elokuussa 2016 voimaan tulleen tupakkalain mukaan yksityishenkilö saa omaan henkilökohtaista käyttöään varten tuoda mukanaan yhteensä enintään 1 000 grammaa (kilon) savuttomia tupakkatuotteita, kuten esimerkiksi nuuskaa, kalenterivuorokaudessa. Lahjaksi savuttomia tupakkatuotteita ei saa tuoda. Lisäksi savuttomien tupakkatuotteiden hankkiminen ja vastaanottaminen postitse tai vastaavalla tavalla Suomen ulkopuolelta on kiellettyä.

Lisätietopyynnöt Tullin viestinnän mediapalvelun kautta, p. 0295 527 150

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon