Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tulli paljasti ammattimaisen nuuskan salakuljetuksen Ruotsista Suomeen

Tulli

Tulli paljasti ammattimaisen nuuskan salakuljetuksen Ruotsista Suomeen

Julkaistu: 08.07.2016 klo 11:00
Julkaisija: Tulli

Kahden suomalaisen henkilön epäillään salakuljettaneen yhteensä noin 300 kiloa nuuskaa Ruotsista Tornion kautta Keski-Suomeen. Tullin esitutkinnan perusteella nuuskaa on tuotu Suomeen kaupallisessa tarkoituksessa maksamatta valmisteveroja syksyn 2015 ja alkuvuoden 2016 aikana kuusi eri kertaa. Tulli takavarikoi näistä viimeisen 109 kilon nuuskalastierän.

Epäillyt ovat pääasiassa myyneet henkilöautoissa maahantuomansa nuuskan edelleen pienemmissä erissä käyttäjille. Takavarikoidun ja edelleen myydyn nuuskan vältettyjen valmisteverojen määrä on noin 100 000 euroa. Tapausta on tutkittu törkeänä veropetoksena ja salakuljetuksena. Tapaus on siirtynyt syyteharkintaan Lapin syyttäjänvirastoon.

Nuuskan laillinen matkustajatuonti

Nuuskaa ei saa myydä Suomessa, mutta matkustaja voi maahan tullessaan tuoda toisesta EU-maasta hankittuja nuuskatuotteita omaan henkilökohtaiseen käyttöönsä enintään 30 kappaletta enintään 50 gramman rasioita. Lahjaksi nuuskaa ei saa tuoda.

Nuuskan salakuljetuksessa epäilty menettää Suomen valtiolle Tullin takavarikoiman tuontirajoituksen ylittävän nuuskan ja hänelle määrätään maksettavaksi tupakkaveroa.

Lisätietopyynnöt viestinnän mediapalvelun kautta, p. 0295 527 150

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon