Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tullen belade en stor mängd tunga fordon med körförbud vid en kontroll i Hangö

Tulli

Tullen belade en stor mängd tunga fordon med körförbud vid en kontroll i Hangö

Pressmeddelande.
Publicerad: 09.08.2016 kl. 09:15
Utgivare: Tulli

Fredagen den 5 augusti 2016 gjorde Tullen tillsammans med besiktningsmyndigheterna ett kontrolltillslag i Hangö gällande den tunga trafiken. Kontrollen var riktad mot tunga fordon som anlände från Paldiski i Estland samt deras lastsenheter. Exceptionellt många allvarliga brister upptäcktes i fordonskombinationer.

Tullen kontrollerade sammanlagt 10 fordonskombinationer. Av dem belades varannan omedelbart med körförbud och förarna fick böter för äventyrande av trafiksäkerheten och för fordonsförseelser. Körförbuden orsakades av bl.a. allvarliga bromsfel. Bromsarna på en fordonskombination hade så dålig effekt att bromsarna inte låste sig alls. Det ifrågavarande fordonet var lastat med ca 10 000 kilo murbruk.

Andra körförbud var orsakade av extremt slitna däck och osurrad last. Av en förare omhändertog Tullen en manipulationsutrustning som används till att manipulera färdskrivaren och hastighetsbegränsaren. Fordonen som belades med körförbud var registrerade i olika baltiska länder.

Kontrollresultatet var exceptionellt dåligt. I normala fall beläggs 10 - 20 procent av kontrollerade fordonskombinationer med körförbud.

Mera information fås via Tullens medietjänst, tfn 0295 527 150

Finska tullen är en del av Europeiska unionens tullsystem. Tullen är ett ämbetsverk som resultatstyrs av finansministeriet. Tullen samverkar med näringslivet samt med finska och utländska myndigheter. Vid Tullen arbetar ca 2 200 personer.

Följ oss på Twitter och Facebook.

Upptäck resten av företagets pressmaterial

Mediapankki