Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Terveydelle vaarallista kosmetiikkaa, koruja ja leluja sekä tuoteväärennöksiä ― Tulli muistuttaa naistenpäivänä verkkokaupan varjopuolista ja maahantuonnin maksuista

Tulli

Julkaistu: 08.03.2016 klo 08:00
Julkaisija: Tulli

Verkkokaupasta tilatut tuotteet eivät välttämättä täytä Suomen ja EU:n turvallisuusvaatimuksia. Hinta ja laatu kulkevat usein käsi kädessä tässäkin asiassa. Liian hyvä tarjous voi osoittautua tuoteväärennök­seksi ja pahimmassa tapauksessa terveydelle vaaralliseksi. Tilatuista tavaroista voi lisäksi joutua maksamaan maahantuontiverot tulliselvityksen perusteella, jos tilauksen lähetysmaa on EU:n tai EU:n veroalueen ulkopuolella.

Verkkokaupan kautta on helppo tehdä ostoksia ympäri maailmaa. Verkkokauppatilaus saattaa tuottaa iloa tilaajalleen, mutta on hyvä tunnistaa myös tilauksiin liittyvät varjopuolet ja mahdolliset maksut, jotka voivat nostaa tilatun tuotteen kustannuksia.

EU:n ulkopuolelta lähetetty värikäs huivi saattaa olla värjätty kielletyillä atsoväreillä. Itse atsovärit eivät ole vaarallisia, mutta osa niistä saattaa käytössä hajota syöpää aiheuttaviksi aineiksi. Edullinen merkkilaukku Kiinasta on todennäköisesti tuoteväärennös, jonka kautta saattaa tietämättään tukea järjestäytynyttä rikollisuutta ja jopa lapsityövoiman käyttöä. Myös tilattu kosmetiikka saattaa sisältää vaarallisia ainesosia.

Ei-jalometalleista valmistetut korut voivat sisältää myrkyllisiä raskasmetalleja, kuten lyijyä ja kadmiumia, jotka kertyvät elimistöön. Lyijy aiheuttaa keskushermoston kehityshäiriöitä ja kadmium kertyy munuaisiin ja maksaan vaurioittaen niiden toimintaa. Kadmium voi myös aiheuttaa syöpää. Ei-jalometalliset korut saattavat sisältää myös nikkeliä, joka on erittäin herkästi allergisoivaa.

Lelujen ja lastenvaatteiden verkkokauppatilauksien kanssa tulee myös varmistaa ennen tilausta niiden turvallisuus etenkin jos lelut tai lastenvaatteet tilataan EU:n ulkopuolelta. Ei-turvallinen lelu saattaa sisältää lisääntymiselle vaarallisia ftalaattipehmittimiä, pieniä irtoavia osia ja ammuksia, joilla on liian suuri liike-energia ja liian voimakkaita magneetteja. Myös pakolliset varoitus- ja CE-merkinnät saattavat puuttua leluista. CE-merkintä on valmistajan ilmoitus siitä, että lelu on turvallinen. Lastenvaatteissa, kuten potkupuvuissa, saattaa olla metallineppareita, joista voi irrota nikkeliä ja ulkoiluvaatteet voivat sisältää allergisoivaa formaldehydiä. Lisäksi on hyvä kiinnittää huomiota EU:n määräysten vastaisiin naruihin ja nyöreihin.

Miten varmistaa tuoteturvallisuus?

Verkkokauppatilausta tehdessä on hyvä selvittää, mitä tilattavasta tuotteesta kerrotaan ja onko tuotteella käyttö- ja huolto-ohjeet myös suomeksi. Myös varoitusmerkinnät on hyvä selvittää etukäteen olemalla yhteydessä verkkokaupan asiakaspalveluun. Lisäksi on hyvä hakea tietoa

keskustelupalstoilta verkkokaupasta ja sen tuotteista. Lisäksi on hyvä muistaa, etteivät viranomais­valvonta ja kuluttajansuoja yllä kaukomaiden verkkokauppoihin.

Selvitä tarvittaessa mistä tavara sinulle toimitetaan

Tullin kanssa ei tarvitse yleensä asioida lainkaan, jos verkkokaupan kautta tilatut tavarat lähetään EU:n tulli- ja veroalueelta, ellei tilaus sisällä alkoholia, tupakkaa tai muita valmisteveron alaisia tuotteita. EU:n tullialueelta mutta veroalueen ulkopuolelta (esim. Jersey) lähetettävät tavarat on tulliselvitettävä, ja niistä on maksettava arvonlisävero. Valmisteverotettavista tuotteista kannettaan lisäksi valmisteverot.

Nettitilaaja voi säästää aikaa ja rahaa varmistamalla tarvittaessa etukäteen tavaran myyjältä, mistä tavarat toimitetaan Suomeen. Jos tavarat toimitetaan EU:n tai EU:n veroalueen ulkopuolelta, nettitilaajan pitää yleensä antaa tavarasta tulli-ilmoitus, kun tavara on saapunut Suomeen ja hän on saanut rahdinkuljettajalta saapumisilmoituksen. Etukäteen lähetystä ei voi tulliselvittää.

Netistä ostaminen
Netistä ostamisen opas (pdf)

tietolisaaturvaa.fi
Alkoholin tilaaminen
Tullineuvonta p. 0295 5201

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 200 henkilöä.

Seuraa meitä Twitterissä ja Facebookissa

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon