Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tässä tulee Lahti-olut

Tässä tulee Lahti-olut

Julkaistu: 30.10.2015 klo 12:26
Julkaisija: Teerenpeli Yhtiöt Oy

Lahti pale ale on Teerenpelin, Brygga-ravintoloiden, Hanhenpojan ja Pikku-Hanhen yhdessä kehittämä oma Lahti-olut. Olut tulee myyntiin ko. yritysten Lahden toimipaikoissa perjantaina 6.11.2015 klo 15 alkaen.

Lehdistötilaisuus

• Aika: perjantai 6.11.2015 klo 13-14
  • Paikka: Brygga Citybar, Aleksanterinkatu 9, Lahti

Toivomme ilmoittautumista lehdistötilaisuuteen: Petra Ruonakoski, 040 504 0031 tai teerenpeli@teerenpeli.com - Tilaisuudessa paljastetaan myös Lahti-oluen nimi.

Historiallista yhteistyötä

Brygga-ravintoloiden yrittäjä Juha Muotka tunnustaa antaneensa alkusysäyksen yhteiselle Lahti-oluelle. ”Tämä on ollut mielessäni jo pitkään. Yhdessä toteutettu laadukas oma olut lahtelaisille. Ja mikä parasta, juomalla voi juhlistaa myös Lahden kaupungin 110-vuotisjuhlavuotta”, kertoo Juha Muotka. Hanhenpoika ja Pikku Hanhi –ravintoloiden Markku Kivimäki sanoo lähteneensä heti mukaan, kun ideasta keskusteltiin ensimmäisen kerran.  ”Ideana oli saada paikallinen olut ja siinä onnistuttiin. Onhan tämä ainutlaatuista ja varmasti verkostoitumista parhaalla mahdollisella tavalla. Hauska nähdä, miten tämä otetaan vastaan”, Kivimäki pohtii.

Omaleimaiselle kaupungille oma, tunnistettava pienpanimo-olut

Teerenpelin Panimolla Lahti-oluen kehitystyö otettiin mieluisasti vastaan. ”Bryggan Juhalta ja Hanhen Markulta tuli idea kyseisen oluen tekoon ja raamit sille saatiin suht helposti aikaiseksi”, Teerenpeli Panimon tuotantopäällikkö Juho Larkio kertoo.

Kyseessä on suodattamaton pale ale, 5,5% ja sen värissä on kultaa, tuoksussa ja maussa on hedelmäinen aromi. Jälkimaussa on pientä puraisua, mutta tavoitteena oli tehdä helposti juotava ja omaksuttava pale ale. Oluessa on käytetty pilsner-, vehnä- ja crystal red -maltaita. ”Ja koska Lahtea kutsutaan Suomen Chicagoksi, niin luonnollinen valinta oli jenkkihumalat. Katkerohumalana Mosaic ja aromihumalana Cascade. Toivon mukaan ihmiset tykkäävät ja saadaan Lahdelle lisää näkyvyyttä hyvien juomien kaupunkina”, Teerenpelin Juho Larkio kiteyttää yhteistyön tulokset.

Ravintoloissa sen huomaa

Ravintoloissa Lahti-oluen tunnistaa omaleimaisesta hanakahvastaan, johon on kuvattu hyppyrimäki. Hanakahvan on toteuttanut lahtelainen 3D-tulostuksen erikoisosaaja Materflow Oy ja Mark Poutanen. Lahti-olutta on saatavissa 6.11.2015 alkaen rajatun ajan mukana olevien yritysten Lahden toimipisteistä.

Lisätiedot:

Juha Muotka, Brygga-ravintolat, puh. 050 438 8104