Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Tasavallan presidentti Sauli Niinistö toimii vuoden 2016 Helsingin Asunnottomien yön suojelijana

Vailla vakinaista asuntoa ry

Julkaistu: 07.10.2016 klo 08:00
Julkaisija: Vailla vakinaista asuntoa ry

YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden ja syrjäytymisen poistamiseksi vietetään vuosittain 17. lokakuuta. Vuonna 2016 Helsingin tapahtuman teemana on asunnottomuuden ennaltaehkäisy. Asunnottomien yönä useat eri toimijat kokoontuvat Dallapénpuistoon muistuttamaan tarvittavista toimista tavoitteen saavuttamiseksi. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin.

Tapahtuman suojelijana toimii Tasavallan presidentti Sauli Niinistö. ”Viime vuonna Niinistö osallistui Asunnottomien yön tapahtumaan Helsingissä ja tänä vuonna hän lähti tapahtuman suojelijaksi. Tämä on erittäin hieno asia, ja se osoittaa, että asunnottomuutta ei ilmiönä hyväksytä pysyväksi osaksi suomalaista yhteiskuntaa”, toteaa Vailla vakinaista asuntoa ry:n toiminnanjohtaja Sanna Tiivola. Vailla vakinaista asuntoa on 30 vuotta sitten asunnottomien itsensä perustama yhdistys, joka on nykyäänkin Suomen ainoa asunnottomien edunvalvontajärjestö.

Tapahtumapaikkana toimii Dallapénpuisto, jonne voi jäädä myös yöpymään telttamajoitukseen. Luvassa on paljon erilaisia esityksiä ja tapahtuman puhujiin kuuluu muun muassa piispa Irja Askola. Lisäksi esiintymässä ovat Tommi Läntinen, Topi Saha ja Olavi Uusivirta. Päivän ja illan ohjelmassa on Asunnottomien yön kansalaisliikkeen järjestöjen toiminnan esittelyä, asumisneuvontaa, terveyspiste, useita ruoanjakopisteitä, naurujoogaa, ilmaisvaate- ja kenkäjako ja hygieniatuotteiden jakoa. Ohjelmajuontajina toimivat Miika Pettersson ja Tiina-Rakel Liekki.

Suomessa YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi on vietetty vuodesta 2002 lähtien Asunnottomien yön merkeissä. Tapahtumia on järjestetty vuosittain vähintään 20 paikkakunnalla, mikä tekee siitä yhden suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista. Tämän vuoden teema, asunnottomuuden ennaltaehkäisy, tarkoittaa esimerkiksi kohtuuhintaisten asuntojen puutteen nostamista esille. Asumisen hinta on yksi suurimmista kaupunkiköyhyyden aiheuttajista: asumisen kalleus aiheuttaa myös asunnottomuutta.

Poimintoja ohjelmasta Dallapén-puistossa klo 14.-22.00:

14.00 Avajaispuhe ja esityksiä

17.30-18.45 politiikkapaneeli: puolueiden kansanedustajia haastaa toimittaja Tiina-Rakel Liekki

18-19.00 Soihtukulkue Hakaniementorilta Dallapén-puistoon

19.00 Tulet sytytetään: tuliryhmä Belenos ja kuoro Grex Musicus

19.30-22.00 Musikkiesityksiä: Topi Saha, Tommi Läntinen, Olavi Uusivirta

Helsingin tapahtuma Facebookissa http://bit.ly/2d5633Y

Asunnottomien yön kansalaisliikkeen nettisivu http://asunnottomienyo.fi/

Twitter: @asunnottomienyo #asunnottomienyo #sytytämmetulet

Tapahtumatiedot

Vlada Petrovskaja

Vva ry:n järjestösihteeri