Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » SYL: Vielä on mahdollisuus perua koulutusleikkaukset!

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

SYL: Vielä on mahdollisuus perua koulutusleikkaukset!

Julkaistu: 14.08.2015 klo 14:09
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 14.8.2015

Vapaa julkaistavaksi

SYL: Vielä on mahdollisuus perua koulutusleikkaukset!

Suomi koulutusleikkauksilla ojasta allikkoon #koulutus #budjetti

Valtiovarainministeriö julkaisi tänään perjantaina 14.8. ehdotuksensa vuoden 2016 budjetiksi. Koulutusleikkausten lista on hirvittävä. Koko sektorin säästöt pelkästään seuraavalle vuodelle ovat 210 miljoonaa euroa ja koulutus on yksi suurimmista kärsijöistä koko budjettiesityksessä. Leikkaukset vaarantavat koko suomalaisen koulutusjärjestelmän ja jokaisen yhdenvertaisen mahdollisuuden kouluttautua taustastaan huolimatta.Toteutuessaan nämä massiiviset leikkaukset uhkaavat rapauttaa koulutukseen ja osaamiseen nojaavan Suomen.

“Opiskelijat eivät ole suinkaan ainoa taho, joka on hyvin huolissaan koulutukseen kohdistetuista hurjan suurista säästöistä. Esimerkiksi Akava ja Elinkeinoelämän keskusliitto ovat kritisoineet leikkauksia, lukuisat huolestuneet vanhemmat ovat kirjoittaneet mielipidekirjoituksia lehtiin, leikkaukset ovat herättäneet laajaa vastustusta kansalaiskeskustelussa ja lisäksi useat muut tahot ovat ihmetelleet hallituksen valitsemaan linjaa“, summaa puheenjohtaja Jari Järvenpää Suomen ylioppilaskuntien liitosta (SYL).

“Leikkausten vaikutukset tulevat olemaan valtavat niin nykyisille opiskelijoille kuin seuraavien sukupolvien lapsille. Koulutusleikkauksilla ei nosteta Suomea suosta vaan upotetaan sinne lopullisesti“, Järvenpää sanoo.

SYL vetoaa Suomen hallitukseen: Koulutusleikkauksia ei ole pakko tehdä, ne ovat poliittinen valinta. Pitäkää ennen vaaleja valitsemanne linja, että koulutuksesta ei leikata. Nyt viisaita ja vastuullisia päätöksiä!

SYL:n puheenjohtaja Jari Järvenpää, p . 044 906 5007

SYL:n varapuheenjohtaja Iiris Niinikoski, p. 044 906 5005

etunimi.sukunimi@syl.fi

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.