Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Syksyn perinteet, juhlapäivät, ilmiöt ja askareet – uutuuskirja kertoo kaiken Suomen syksystä

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 08.08.2016 klo 12:53
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Juuri ilmestynyt Suomen syksy – päivästä päivään on monipuolinen opas syysaikaan. Kirja kertoo syksyn perinteistä, ilmiöistä ja askareista ja auttaa saamaan kaiken irti pimenevästä vuodenajasta.

Satu Laatikaisen kirjoittama käsikirja esittelee jokaisen syyspäivän syyskuun ensimmäisestä marraskuun viimeiseen. Tekstit kertovat kyseiseen päivään tai sen lähettyville sijoittuvasta kansanperinteestä, tapahtumista, luonnon ilmiöistä tai muista syksyisistä asioista – jokaisessa päivässä on jotain erityistä.

Kirja antaa vinkkejä ja neuvoja syysaskareisiin: kuinka tehdään pihlajanmarjahyytelöä, milloin on paras aika tarkkailla revontulia, ja mitä kannattaa muistaa kun lähtee sienestämään. Syksyiset ilmiöt käydään läpi muuttolinnuista sadepilviin ja marjastuksesta mökkikauden lopetukseen. Syksyyn mahtuu myös monta perinteistä ja uutta juhlapäivää; kirja taustoittaa niin kekrin, halloweenin, isänpäivän kuin YK:n päivänkin.

Suomen syksy on kattava tietopaketti vuotuistiedosta ja perinteistä kiinnostuneelle lukijalle. Se toimii syksyisten juttujen ideapankkina ja lähdeteoksena muun muassa toimittajille ja opettajille. Sarjassa ovat ilmestyneet aiemmin Suomen kesä (SKS 2014) ja Suomen talvi (SKS 2015).

Satu Laatikainen on vapaa toimittaja, kirjoittaja ja kustannustoimittaja, jonka intohimona ovat kansanperinne, luonto ja kulttuurin monet puolet.

Linkki kirjan kansikuvaan.

Satu Laatikainen
Suomen syksy
Päivästä päivään