Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Suomi kahdeksan karatekan joukkueella EM-kisoihin Ranskaan

Suomen Karateliitto Ry

Suomi kahdeksan karatekan joukkueella EM-kisoihin Ranskaan

Julkaistu: 29.04.2016 klo 11:02
Julkaisija: Suomen Karateliitto Ry

Suomella on mukana kahdeksan karatekaa ensi viikolla käytävissä EM-kisoissa Ranskan Montpellierissä. Kisat käydään 5.-8.5. Montpellier Arenalla. Ensimmäisenä kisapäivänä torstaina 4.5. käydään kaikkien henkilökohtaisten sarjojen karsinnat jolloin tatamilla ovat kaikki suomalaiset. Perjantaina ovat vuorossa joukkuesarjojen karsinnat joihin Suomesta osallistuu naisten joukkue. Lauantaina ja sunnuntaina käydään mitaliottelut. Tuomareina kisoissa toimivat Pirkko Heinonen ja Maija Laaksonen.

Suomelta lähtee kisoihin nuori, mutta verrattain kokenut joukkue. Ranskan EM-kisat ovat kahtena edellisenä vuotena EM-pronssia saavuttaneelle Helena Kuusistolle uran kuudennet. Emma Aroselle kisat ovat viidennet ja Johanna Hyväriselle sekä Joni Kolarille kolmannet. Toista kertaa aikuisten EM-kisoihin lähtevät Titta Keinänen, Aaro Tuominen ja Pyry Heiskanen. Niklas Turunen on joukkueen ainoa ensikertalainen EM-tasolla.

Kovinta nykykuntoa on esittänyt Helena Kuusisto joka otteli pari viikkoa sitten Salzburgin Karate1 Premier Leaguen osakilpailussa hopeaa sarjassaan +68kg. Myös Emma Arosen odotukset ovat korkealla sillä hän eteni samaisessa Salzburgin turnauksessa aina semifinaaliin asti sarjassa -61kg.

Suomella on myös varsin iskukykyinen naisten joukkue. Vuoden 2014 Tampereen EM-kisoissa hopeaa saavuttaneesta joukkueesta ovat vielä mukana Kuusisto ja Aronen. Muut joukkueen naiset ovat Titta Keinänen ja Johanna Hyvärinen.

Suomen joukkue EM-Montpellierissä:

Naiset:

-55kg: Johanna Hyvärinen, Kuopion karateseura

-61kg: Emma Aronen, Euran Karateseura

-68kg: Titta Keinänen, Euran Karateseura

+68kg: Helena Kuusisto, Porin Shotokan

Naisten joukkue (Hyvärinen, Aronen, Keinänen ja Kuusisto)

Miehet:

kata: Niklas Turunen, Kuopion Karateseura

-67kg: Joni Kolari, Lahden Karate

-75kg: Aaro Tuominen, Rajakylän Karateseura

+84kg: Pyry Heiskanen, Lahden Karateseura

Valmentajat: Kai Keinänen ja Pasi Hirvonen

Tuomarit: Pirkko Heinonen ja Maija Laaksonen

viralliset kisasivut:

eurokarate2016.com

aikataulut:

EM-kisojen osallistujat, tilastot sekä kisojen aikana kaaviot ja tulokset:

Sportdata.org

Lisätietoa joukkueesta:

Anssi Kaltevo, urheilutoimenjohtaja

anssi.kaltevo@karateliitto.fi

050 314 1201

Suomen karateliitto edustaa suomalaisia karateseuroja yli tyylisuuntarajojen. Liitossa on tällä hetkellä yli sata jäsenseuraa.

Karateliiton tarkoitus on "edistää ja kehittää karatea ja muita samantapaisia kamppailulajeja Suomessa ja toimia näiden kamppailulajien yhdistysten valtakunnallisena keskusjärjestönä kilpa-, kunto-, nuoriso-, ja muussa kamppailulajeihin liittyvässä toiminnassa."

Suomen karateliitto edustaa suomalaista karatea maailmanlaajuisissa karaten katto-organisaatioissa kuten Maailman karateliitto (WKF) ja Euroopan karateliitto (EKF).