Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Suomen Luonto -lehti: Vuoden turhake on hyönteisansa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen Luonto -lehti: Vuoden turhake on hyönteisansa

Julkaistu: 12.12.2014 klo 06:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen Luonto -aikakauslehti on valinnut Vuoden 2014 turhakkeeksi hyönteisansan. Toimitus valitsi turhakkeen lehden lukijoiden lähettämien yli 500 ehdokkaan joukosta.

Ulos asennettavat hyönteisansat ovat viime vuosina yleistyneet Suomessa. Niitä käytetään omakotitalojen ja kesämökkien pihoilla tuhoamaan erityisesti hyttysiä, mutta ansaan joutuu myös perhosia ja muita hyödyllisiä pölyttäjiä. Etenkin ultraviolettivalolla hyönteisiä houkuttelevat ansat ovat varsinaisia joukkosurmakkeita.

ˮPeriaatteessa kaikki öisin lentävät hyönteiset ovat vaarassa. Ultraviolettiansat ovat erityisen haitallisia yöperhosilleˮ, sanoo Jaakko Kullberg, Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon museomestari.

Suomen Luonnon toimitus valitsee Vuoden turhakkeen lukijoiden lähettämien ehdokkaiden joukosta. Hyönteisansa on 15. Vuoden turhake.

Painokelpoinen kuva sekä artikkeli Vuoden turhakkeesta, luettelo kaikista ehdokkaista sekä videoita on verkkosivuillamme www.suomenluonto.fi. Artikkeli ilmestyy perjantaina 12.12. Suomen Luonnossa 10/2014.

Painokelpoinen kuva Vuoden turhakkeesta ladattavissa myös tämän linkin kautta: http://www.suomenluonto.fi/wp-content/uploads/2014/12/turhake2014.jpeg Kuva: Marika Eerola. Kuvaa saa käyttää vapaasti turhakeuutisoinnin yhteydessä.

Vuoden turhakkeet:

2014 hyönteisansa

2013 hajustettu roskapussi

2012 automaattinen saippua-annostelija

2011 huuhtohylsy

2010 turkis

2009 ilotulite

2008 pantiton pullo

2007 mönkijä

2006 tuplapuhelinluettelot

2005 kaupunkimaasturi

2004 juotava jogurtti – minipakkaukset

2003 hampurilaisaterian kylkiäinen

2002 ulkomainen pullovesi

2001 vaipankätkijä

2000 lehtipuhallin

Vuoden turhake on jotakin turhaa, hyödytöntä, käsittämätöntä tai häiritsevää. Sillä on myös haitallisia ympäristövaikutuksia. Turhake ei voi olla henkilö, yhteisö tai yritys. Valinnan tekee Suomen Luonto -aikakauslehti. Lehden kustantaja on Suomen luonnonsuojeluliitto.

Lisätietoja: toimittaja Johanna Mehtola 050 308 2186, johanna.mehtola@suomenluonto.fi.

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Laura Rantanen, tiedottaja
Suomen luonnonsuojeluliitto