Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Suomalaisten luottamus yrityksiin laskussa

Julkaistu: 16.09.2016 klo 11:00
Julkaisija: T-Media

EMBARGO: julkaisuvapaa 16.9.2016 klo 11.00

T-Median vuosittaisessa Luottamus&Maine-tutkimuksessa Suomen maineikkaimman yrityksen ykkössijaa pitää Kone – kolmen parhaan joukkoon nousivat Supercell ja Fazer. Usean vuoden tutkimusdata paljastaa merkittävän laskutrendin suomalaisten yrityksiä kohtaan osoittaman luottamuksen tasossa.

Tutkimukseen pohjautuvaan neuvonantoon erikoistunut T-Media on seurannut suomalaisyritysten maineen kehitystä yli kymmenen vuoden ajan. Viimeisen neljän vuoden aikana kerätty yli 18 000 yritysarvion data paljastaa laskusuuntaisen trendin kansalaisten luottamuksessa yrityksiä kohtaan.

Suomessa toimivien yritysten maineen osa-alueista vastuullisuudella ja erityisesti yhtiöiden toiminnan avoimuudella, läpinäkyvyydellä sekä oikein toimimisella on huomattava tilastollinen yhteys kansalaisten luottamuksen tasoon.

– Näillä kriittisillä alueilla yritykset eivät ole pystyneet parantamaan toimintaansa ja yhteiskunnallista vuorovaikutustaan yhtä nopeasti kuin suomalaisten odotukset ovat nousseet. Kansan arvojen ja yritysten toiminnan välinen juopa on kasvanut, eikä kyse ole vain tuoreista Nokian Renkaita, Carunaa, Nordeaa tai Volkswagenia koskeneista mainekriiseistä. Ilmiötä voi kuvailla huolestuttavaksi, sanoo T-Media Relationsin toimitusjohtaja Jirimiko Oranen.

Luottamuksen lasku kansan parissa johtaa pahimmillaan siihen, että yritys tai koko toimiala menettää yhteiskunnallisen hyväksyttävyytensä.

– Yritykselle sosiaalisen toimiluvan kadottaminen on kuin ajokortin menetys taksinkuljettajalle. Liiketoiminnan harjoittaminen on vaikeaa, jos toimintaympäristö hyllyttää liiketoimintalisenssin, Oranen toteaa.

– Kansainvälisissä, menestyvissä organisaatiossa maine on hallitustyön agendalla ja myös suomalaisten yritysten kannattaa ottaa aihe vakavasti. Maine on aineetonta pääomaa ja yksi kilpailukyvyn perustekijöistä. Hyvämaineinen yritys saa parempia työntekijöitä, edullisempaa pääomaa, asiakkaiden suositukset ja yhteiskunnan tuen toiminnalleen, Oranen kommentoi.

OP Ryhmä nosteessa – Nordea sukeltaa

Suomen hyvämaineisimman yrityksen tittelin vei hissiyhtiö Kone jo toista vuotta peräkkäin. Peliyhtiö Supercell jäi toiseksi pienellä erotuksella. Ikoniset suomalaisyhtiöt Fazer ja Fiskars sijoittuivat järjestyksessä kolmanneksi ja neljänneksi.

– Neljän kärjessä on nähtävissä suomalaisten arvostus kasvollista omistajuutta ja perheyhtiöiden toimintatapoja kohtaan, T-Median toimitusjohtaja Harri Leinikka kertoo.

– Myös osuustoiminnalliset yhtiöt ovat onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa kärkisijoitusten tuntumassa: OP Ryhmä, Valio ja S-ryhmä löytyvät hyvämaineisten yritysten sijoilta 5-7.

Finanssialalla on nähtävissä harvinainen muutos: finanssiryhmä OP on noussut Suomen viidenneksi maineikkaimmaksi yritykseksi, kun samaan aikaan Nordea on pudonnut huonomaineisten listan viidenneksi.

– Tyypillisesti koko toimialan maine kehittyy samaan suuntaan. Esimerkiksi paljon parjatut Stora Enso ja UPM ovat nousseet pois huonomaineisten yhtiöiden listalta. Finanssialalla on puolestaan nähtävissä kaksijakoinen muutos, Leinikka toteaa.

– OP on onnistunut välttämään Panama-kohun negatiiviset vaikutukset, saanut nostetta kotimaisuudestaan ja osuustoiminnastaan sekä pystynyt osoittamaan uudistumiskykyä laajentumalla uusille aloille. Nordean maineen pudotus on taas historiallisen suuri luottamuksen kannalta tärkeimmässä avoimuutta, läpinäkyvyyttä ja oikein toimimista kuvaavassa osa-alueessa.

Tulokset pohjautuvat kesä-heinäkuussa 2016 toteutettuun Luottamus&Maine-tutkimukseen, jossa yrityksiä arvioitiin kahdeksan maineen eri osa-alueen kautta: hallinto, talous, johto, innovaatiot, vuorovaikutus, työpaikka, vastuullisuus sekä tuotteet ja palvelut. Luottamus&Maine-tutkimukseen vastasi tänä vuonna yhteensä 4 264 suomalaista.

Maineikkaimmat TOP 10

mainepistemäärä