Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Stumppari avuksi Lopeta ja voita –kilpailuun!

Suomen ASH ry

Stumppari avuksi Lopeta ja voita –kilpailuun!

Julkaistu: 11.05.2015 klo 10:00
Julkaisija: Suomen ASH ry

Vielä on kolme viikkoa aikaa ilmoittautua mukaan Lopeta ja voita - tupakoinnin lopettamiskilpailuun. Tänä vuonna lopettajat saavat tukea myös Stumppari-mobiilipalvelusta.

Nyt on hyvä aika lopettaa tupakointi. Kun stumppaat viimeistään 31.5. ja ilmoittaudut Lopeta ja voita–kilpailuun, voit oman terveytesi lisäksi voittaa 3 000 euroa.

Kilpailuun ilmoittautuneet sitoutuvat olemaan ilman tupakkatuotteita kuusi kuukautta, 1.6. – 30.11.2015. Nikotiinikorvaustuotteet ja lääkärin määräämät vieroituslääkkeet ovat sallittuja, mutta tupakkajäljitelmät, kuten sähkösavukkeet, kiellettyjä. Kaikkien kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan 3000 euron rahapalkinto.

- Viime vuonna kilpailuun osallistui 1300 henkeä, joista valtaosa oli yrittänyt lopettaa ainakin kerran aiemminkin. Osallistujista yli 90 prosenttia aikoi jatkaa tupakatta myös kilpailun päätyttyä. Tämä osoittaa, että kilpailu voi olla hyvä startti tupakattomaan elämään, kertoo Lopeta ja voita –kilpailun projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen.

Motivaatio löydettävä

Näin kävi viime vuoden kilpailun voittajalle, Maj-Len Rantamäelle, joka on ollut nyt runsaan vuoden polttamatta. Tätä ennen hän ehti polttaa askin päivässä yli 15 vuotta.

- Halusin todella eroon tupakasta. Kilpailu vahvistaa motivaatiota, mutta kipinä on oltava itsessä, tai lopettaminen ei onnistu.

Voittorahoilla Rantamäki osti joululahjoja ja varasi etelänloman koko perheelle. Vuosi savuttomana on tehnyt hölkkäämisestä helpompaa ja vähentänyt hengitystieoireita.

- Terveys on tärkein, mutta voitto oli huikea bonus. Tällaisen palkinnon jälkeen tuntui, että nyt en ainakaan aio polttaa enää koskaan, Rantamäki kiteyttää.

Vertaistukea missä ja milloin vain

Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus on järjestänyt Lopeta ja voita –kilpailuja säännöllisesti jo useina vuosina. Tänä vuonna tupakoinnin lopettajien apuna on Stumpin uusi ilmainen mobiilipalvelu Stumppari. Sen avulla voi seurata oman savuttomuutensa etenemistä, mahdollisia repsahduksia ja onnistumisia sekä jakaa vinkkejä ja kokemuksia muiden käyttäjien kanssa.

- Kaikilla tupakoinnin lopettajilla ei ole ympärillä verkostoa, josta saisi apua ja tukea hankalina hetkinä, kun tupakanhimo yllättää. Stumppari tarjoaa vertaistukea helposti ja vaivattomasti missä vain.

- Stumpparin avulla on myös helppo tehdä itselle näkyväksi, mitkä tilanteet ovat vaikeita. Näin niihin voi varautua ennakolta, Eeva Riitta Vartiainen sanoo.

Lopeta ja voita –kilpailuun voi ilmoittautua internetissä osoitteessa www.lopetajavoita.fi 31.5.2015 asti.

Stumppari-mobiilipalvelu: www.stumppari.fi

Lisätiedot:

Lopeta ja voita –kilpailun projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen
Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus
eeva-riitta.vartiainen@hengitysliitto.fi

Maj-Len Rantamäki
maikku.rantamaki@gmail.com

Suomen ASH ry on valtakunnallinen kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto.

Tavoitteemme on savuton Suomi. www.suomenash.fi Twitter: @SuomenASH

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon