Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Sotainvalidien Veljesliitto työllistänyt jo lähes 150 lohjalaista!

Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidien Veljesliitto työllistänyt jo lähes 150 lohjalaista!

Julkaistu: 17.06.2015 klo 10:15
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Avustajatoiminta-hanke tuo kuntiin miljoonasäästöt

Lohjalla 15 vuotta toiminut Avustajatoiminta-hanke on työllistänyt alueella yhteensä lähes 150 pitkään työttömänä ollutta. Tällä hetkellä alueella työskentelee 4 avustajaa veteraanien tukena.

- Tarjoamme mielekkään työn ja mahdollisuuden kouluttautua niille, jotka ovat jo pitkään etsineet työtä tai joilla on mahdollisuus palkkatukeen, summaa Avustajatoiminnan projektijohtaja Eija Kilgast.

Avustajista noin 40 % on löytänyt avustajajaksonsa jälkeen työ- tai koulutuspaikan. Koska kunnat joutuvat pääsääntöisesti korvaamaan puolet työmarkkinatuen kustannuksista Kelalle, toiminta ja sen korkea jatkotyöllistämisprosentti ovat tuoneet kunnille mittavat säästöt. Samaan aikaan kunnille on kertynyt verotuloja työllistetyiltä.

Lisää säästöä tuo apu, jota avustajat antavat. Tällä hetkellä sitä saa Lohjan alueella 26 veteraanitaloutta.

- Avustajatoiminta on varmasti yksi alueen tehokkaimmista hankkeista. Työttömyyden vähentämisen lisäksi se täydentää kunnallista ja yksityistä kotihoitoa ja edistää kotona selviytymistä, mikä taas vähentää paineita kunnalliseen kotihoitoon ja laitoshoitoon, Kilgast sanoo.

Jos Lohjan kunta tuottaisi kotipalveluina viime vuonna alueella annetut lähes 370 avustajatyötuntia, se maksaisi huomattavan summan rahaa. Iso osa asiakkaista pärjää avustajatoiminnan ansiosta vielä ilman kunnallista kotihoitoa.

Laatua sotainvalidien elämään

Lohjalla avustaja käy suurimman osan asiakkaista luona vähintään kerran kuussa. Sotainvalidien ja sotaveteraanien keski-ikä on jo yli 91 vuotta. Mitä heikommassa kunnossa veteraani on, sitä useammin hän toivoo käyntiä.

Asiakaskäynti kestää yleensä 2 tuntia ja silloin voidaan asiakkaiden toiveiden mukaan mm. siivota, laittaa ruokaa ja käydä kaupassa. Tärkeintä on, että hänellä on aikaa olla vanhuksen luona. Asiakkaat arvostavat sitä, että kylään tulee aina sama työntekijä. Moni asiakas kokee yksinäisyyttä ja avustajan käynti on tärkeä piristys viikkoon.

Sotainvalidien Veljesliitto tukee valtakunnallisesti hanketta ja sotainvalidien asiakasmaksuja vuosittain lähes miljoonalla eurolla. Lohjalla hanketta rahoittaa lisäksi ELY-keskus ja avustajien palkkaamista TE-toimisto. Hanke saa tukea myös kunnilta, veteraanijärjestöiltä ja Sotiemme Veteraanit -keräykseltä. Pieni osa hankkeen kustannuksista katetaan asiakasmaksuin.

Silti hankkeen tulevaisuus on epävarma. Vuodenvaihteen palkkatukiuudistuksen myötä työllistettävän täytyy olla ollut jopa yli 2 vuotta työttömänä, jotta hänet voidaan työllistää. Lisäksi TE-toimistojen tarveharkinta on kiristynyt määrärahojen vähyydestä johtuen, eikä TE-toimistoissa usein ehditä etsimään sopivia työttömiä. Näin avustajien löytyminen on entistä haasteellisempaa, vaikka työttömiä on entistä enemmän ja asiakkaille apu on välttämätöntä.

Lohjan hanke
Jaana Karppinen
jaana.karppinen@apuomena.fi

projektijohtaja
Eija Kilgast
eija.kilgast@sotainvalidit.fi

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon