Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » SOS-Lapsikylällä vuoden 2016 Vaikuttavin ARVO-teko

SOS-Lapsikylällä vuoden 2016 Vaikuttavin ARVO-teko

Julkaistu: 26.09.2016 klo 16:00
Julkaisija: SOS-Lapsikylä

ARVO-liitto palkitsi SOS-Lapsikylän Varkauden mallin vuoden 2016 vaikuttavimpana ARVO-tekona. Toimintamalli on kehitetty yhteistyössä Varkauden kaupungin kanssa perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi. ARVO-liiton mukaan SOS-Lapsikylän uusi toimintamalli ratkoo omalla esimerkillisellä tavallaan yhteiskunnan ongelmia, lisää ihmisten hyvinvointia ja tuottaa yhteiskuntaan positiivista jalanjälkeä.

”On hienoa, että pitkäjänteinen ja ennakkoluuloton kehitystyömme palkittiin vaikuttavimpana ARVO-tekona”, SOS-Lapsikylän kehitysjohtaja Kati Palsanen kiittää.

Hyvinvointi ei lisäänny vain pahoinvointia poistamalla

Kunnissa käytetään paljon energiaa lapsille ja perheille suunnattujen korjaavien palveluiden tuottamiseen. On selvää, että nykyinen järjestelmä ei pysty tukemaan perheiden hyvinvointia riittävän varhain niin, etteivät kuormittavat elämäntilanteet pääsisi muodostumaan ongelmiksi.

SOS-Lapsikylä on kehittänyt yhdessä Varkauden kaupungin kanssa uudenlaisen toimintamallin, jossa tavoitteena on samanaikaisesti lisätä perhepalveluiden vaikuttavuutta ja vähentää niiden kustannuksia. On laskettu, että uuden toimintamallin avulla lastensuojelun kustannuksia voidaan vähentää jopa 20 prosenttia viidessä vuodessa.

”Lapsiperheiden tueksi tarvitaan täysin uudenlainen toimintamalli, jotta perheitä autetaan heidän tarpeistaan lähtien, oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti. ARVO-liiton palkinto on meille tärkeä osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi”, Kati Palsanen jatkaa.

Lue lisää perheiden hyvinvoinnin edistämisen toimintamallista: https://www.sos-lapsikyla.fi/perheidenhyvinvointi

Kuvassa Varkauden mallia kehittämässä ollut konsultti Jonna Heliskoski (vas.), SOS-Lapsikylän kehitysjohtaja Kati Palsanen ja SOS-Lapsikylän toimitusjohtaja Marja Pajulahti.

Kati Palsanen
kehitysjohtaja
kati.palsanen@sos-lapsikyla.fi

Aija Rikala
viestintäpäällikkö
aija.rikala@sos-lapsikyla.fi

SOS-Lapsikylän tavoitteena on lisätä lasten ja perheiden hyvinvointia Suomessa ja maailmalla. Autamme perheitä varhaisen tuen sekä avo- ja sijaishuollon palveluin. Keräämme myös varoja lasten ja perheiden tukemiseen. SOS-Lapsikylä on toiminut Suomessa vuodesta 1962 ja se on kansainvälisen SOS Children’s Villages -järjestön jäsen. Järjestöllä on toimintaa yli 130 maassa.

Suomen toimintaan voi tutustua osoitteessa www.sos-lapsikyla.fi ja kansainvälisen SOS-lapsikyläjärjestön työhön osoitteessa www.sos-childrensvillages.org.