Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » SONK: Näpit irti opintotuesta!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Näpit irti opintotuesta!

Julkaistu: 12.03.2015 klo 07:30
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Kannanotto. Vapaa julkaistavaksi 12.3.2015 klo 7.00.

Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry on hyvin pettynyt eduskunnan päätökseen opintotuen rajaamisesta. Sivistysvaliokunta totesi lausunnossaan, että opintotuen leikkaus aiheuttaa mitä todennäköisimmin opintoaikojen pidentymistä, kun opiskelija joutuu käymään töissä opintojen ohella toimeentulonsa turvaamiseksi. Opintoaikojen pitkittyessä opintotuen leikkaamisesta saadut säästöt menetetään.

“Jos rakenteita uudistetaan huonosti, niitä ei helposti palauteta. Opintotuen rajaaminen on täysin ristiriidassa sen kanssa, että koulutus on suurin valttikortimme kilpailukyvyssä. 10 vuoden kuluttua Suomen työmarkkinat ovat muuttuneet niin paljon, että uudelleenkouluttautuminen on elintärkeää. Tämä koskee etenkin matalapalkkaisia aloja”, vetoaa puheenjohtaja Huumonen.

SONK vetoaa päättäjiin: jätetään tämä muutos hyväksymättä. Opintotukeen on tehty kuluvan hallituskauden aikana useita muutoksia ilman, että on kunnolla tarkasteltu niiden seurauksia.

“Toivon päättäjiltä malttia tämän rakennemuutoksen edessä. Rakenteita ei kannata uudistaa vain uudistamisen takia”, muistuttaa Huumonen.

Hanna Huumonen

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

puheenjohtaja@sonk.fi

Ks. myös SONKin opintotukimalli.

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/