Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Senaatti-kiinteistöt ja A-Kruunu yhteistyöhön kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen tuotannossa

Senaatti-kiinteistöt

Julkaistu: 20.08.2015 klo 09:21
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöt ja A-Kruunu Oy ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen, joka edistää kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen toteuttamista Helsingin seudulla. Sopimuksen mukaan A-Kruunu on Senaatti-kiinteistöjen yhteistyökumppani ja korkotukivuokra-asuntojen tuottaja Helsingin seudulla sijaitsevissa valtion kiinteistökehityshankkeissa, joihin tulee korkotukivuokra-asuntoja. Tontteja varataan myös muille kohtuuhintaisen asuntotuotannon toteuttajille.

Kahden valtiotoimijan yhteistyön taustalla ovat muun muassa valtion kiinteistöstrategia sekä valtiontalouden kehykset vuosille 2014-2017, jossa pääkaupunkiseudun asunto- ja tonttitarjonnan epäsuhtaa suhteessa kysyntään pyritään vähentämään edistämällä kohtuuhintaista asuntotuotantoa valtion asuntopoliittinen toimenpideohjelma huomioiden. A-Kruunu Oy tarjoaa asuntoja mm. palvelualojen työntekijöille elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantamiseksi.

”Yhteistoiminnan tavoitteena on varmistaa ARA-rahoituskelpoisten tonttien saatavuus Helsingin seudulla ja nopeuttaa hankkeiden suunnittelu- ja toteutusaikataulua. Samalla nostetaan kiinteistökehityksen kohteena olevan alueen arvoa”, toteaa Senaatti-kiinteistöjen toimitusjohtaja Jari Sarjo. Yhteistoiminnan tavoitteena on lisäksi parantaa eri toimijoiden välistä koordinaatiota ja yhteistyössä otetaan samalla huomioon valtion kokonaisetu.

Senaatti-kiinteistöt vastaa valtion kaavakehityshankkeista, ja A-Kruunu tuo kehitystyöhön toteuttajan ja korkotukivuokra-asuntojen loppukäyttäjän näkemyksen. Ensimmäinen Senaatti-kiinteistöjen ja A-Kruunun yhteistyökohde on Helsingin Keski-Pasilan Ratapihakorttelit.  Jatkossa yhteistyötä tehdään mm. Tuusulan Hyrylässä kehitettävällä alueella.

Senaatti-kiinteistöt, johtava asiantuntija Antti Kari, p. 0205 811 749

A-Kruunu Oy, toimitusjohtaja Jari Mäkimattila, puh. 040 755 3924

Senaatti-kiinteistöt on valtion liikelaitoksena toimiva työympäristö- ja toimitila-asiantuntija.  Senaatti-kiinteistöjen tehtävänä on myös vastata valtion kiinteistövarallisuuden myynneistä ja kehittämisestä. Senaatti-kiinteistöt kehittää hallinnassaan olevaa kiinteistövarallisuutta huomioiden valtion kiinteistöstrategiassa asetetut tavoitteet sekä kiinteistöstrategian mukaiset toimintaperiaatteet, joilla tähdätään muun muassa kohtuuhintaisen asuntotuotannon edistämiseen.  www.senaatti.fi

A-Kruunu Oy on valtion erityistehtäväyhtiö, jonka tarkoituksena on rakennuttaa kohtuuhintaisia, omakustannusperusteisia vuokra-asuntoja omaan omistukseen Helsingin seudulle. Tehtävänä on myös edistää puurakentamista ja uusia innovaatioita. Omistajapoliittisesta ohjauksesta vastaa ympäristöministeriö.

Yhtiön rakennuttamistoiminta käynnistyi vuoden 2014 lopulla. Ensimmäisten hankkeiden rakentaminen alkoi kesällä, ja useita hankkeita on rakennussuunnitteluvaiheessa. Asuntoja tullaan rakentamaan mm. Helsinkiin, Vantaalle, Hyvinkäälle, Järvenpäähän, Kirkkonummelle, Mäntsälään ja Vihtiin. Näiden lisäksi neuvottelu- tai selvittelyvaiheessa on noin 1400 asunnon rakentaminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki