Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Sähköautoilijoiden Virtapiste-latauspalvelu käynnistää toimintansa

Virtapiste

Sähköautoilijoiden Virtapiste-latauspalvelu käynnistää toimintansa

Julkaistu: 10.02.2015 klo 12:20
Julkaisija: Virtapiste

Sähköautojen latauspalveluita tarjoava Virtapiste-verkosto käsittää tällä hetkellä 60 latauspistettä 13 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Palvelun uusi mobiilisovellus kertoo sähköautoilijalle reaaliajassa latauspisteiden varaustilanteen ja lisäksi sillä voi varata, käynnistää, lopettaa sekä maksaa latauksen.

Suomalainen sähköautoilu siirtyy uuteen vaiheeseen, kun Virtapiste-latauspalvelu käynnistää toimintansa. Palvelu tarjoaa sähköautoilijoiden käyttöön laajan ja kasvavan latauspisteverkoston, ympärivuorokautisen asiakaspalvelun sekä huippuluokan mobiiliapplikaation erityisominaisuuksineen.

-       Käynnistämme sähköautoilijan arkea olennaisesti parantavan palvelun Suomessa, sanoo toimitusjohtaja Jussi Palola Virtapiste-verkostoa operoivasta Liikennevirta Oy:sta.

Alkuvaiheessa Virtapisteitä on eri paikkakunnilla yhteensä 60, joista 13 on pikalatauspisteitä ja loput keskinopeita. Kiinnostus sähköautoiluun on lisääntynyt uusien ladattavien sähköautomallien myötä ja valmistelut latausverkoston laajentamiseksi ovat käynnissä. Virtapiste-verkoston teknologiset valinnat on tehty siten, että kaikki olemassaolevat, EU-standardin täyttävät latauspisteet on yksinkertaista liittää mukaan.

-       Toivotamme uudet toimijat tervetulleiksi mukaan. Julkisen latauspisteen voi perustaa vaikkapa ravintoloitsija pysäköintialueelleen ja liittää sen Virtapiste-verkostoon, sanoo Palola.

Joulukuussa 2013 perustetun Liikennevirta Oy:n rooli on tarjota verkoston käyttöön yhteiskäytön mahdollistavat teknologiat ja palvelut. Latauksen hinnoitteluun operaattoriyhtiö ei puutu, vaan tarjoaa avoimen kauppapaikan sähköautoilijoille ja latauspisteiden omistajille. Kunkin latauspisteen omistaja päättää latauspalvelunsa maksullisuudesta ja hinnoittelusta itsenäisesti omassa aikataulussaan.

Reaaliaikainen tieto helpottaa sähköautoilijan arkea

Latauspalvelua ohjaa Virtapiste-mobiilisovellus, joka on maksutta kaikkien sähköautoilijoiden ladattavissa sovelluskaupoista. Kaikki käyttäjät voivat vapaasti hyödyntää sen kartta- ja navigointiominaisuuksia ja nähdä Virtapisteiden varaustilanteen reaaliajassa. Virta.fi -palveluun rekisteröityneet asiakkaat saavat lisäksi käyttöönsä sen kaikki ominaisuudet, jotka on suunniteltu helpottamaan sähköautoilua: applikaatiosta voi varata itselleen Virtapisteen etänä sekä käynnistää, lopettaa ja maksaa lataus Virtapisteissä.

-       Esimerkiksi varausmahdollisuuden ansiosta sähköautoilijalle ei tule turhia ajoja jo varatulle latauspisteelle. Suosituilla latauspisteillä voi näet olla jo ajoittain ruuhkaa, Palola havainnollistaa.

Virtapiste-latauspisteitä voi käyttää sovelluksen lisäksi tekstiviestillä, latauskortilla tai avaimenperällä. Palveluun kuuluu 24/7 päivystävä palvelunumero 0800-02200, josta sähköautoilijat voivat saada apua ongelmatilanteissa suomen, ruotsin ja englannin kielillä.

10.2. lähtien Virtapiste-sovelluksen voi ladata ilmaiseksi sovelluskaupoista. Samana päivänä aukeaa mahdollisuus rekisteröityä palvelun asiakkaaksi ja perustaa itselleen prepaid-periaatteella toimiva Virtapiste-tili. Huom. kuukauden siirtymäajan jälkeen 10.3. lähtien Virtapiste-latauspalvelut ovat ainoastaan rekisteröityneiden asiakkaiden käytössä.

Kirjautuminen sekä linkit mobiiliaplikaatioihin:
www.virta.fi

Virtapisteet kartalla: http://app.virta.fi
Virtapiste facebookissa: www.facebook.com/Virtapiste

Jussi Palola, toimitusjohtaja, Liikennevirta Oy, 050 434 0132, jussi.palola@virta.fi

Jaakko Liesmäki, palvelupäällikkö, Liikennevirta Oy, 040 559 8336, jaakko.liesmaki@virta.fi

Liikennevirran osakasyhtiöiden yhteystiedot:

Ekenäs Energi, Frank Hoverfelt, frank.hoverfelt@ekenasenergi.fi puh. 040 579 9724
Helen Oy, Perttu Lahtinen, perttu.lahtinen@helen.fi, puh. 040 771 8908
Oy Herrfors Ab, Andreas Rasmus, andreas.rasmus@katterno.fi, puh. 044 781 5396
Imatran Seudun Sähkö Oy, Pentti Niemeläinen, pentti.niemelainen@issoy.fi, puh. 040 5537145
Jyväskylän Energia Oy, Risto Ryymin, risto.ryymin@jenergia.fi, puh. 050 591 0410
Kotkan Energia Oy, Vesa Pirtilä, vesa.pirtila@kotkanenergia.fi   puh. 044 7099 200
Lahti Energia Oy, Ville Uimonen, ville.uimonen@lahtienergia.fi, 040 705 0220
Lännen Omavoima Oy, Juha Viherjälaakso, juha.viherjalaakso@raumanenergia.fi, puh. 050 355 7075
Mäntsälän Sähkö Oy, Tarja Hellsten, tarja.hellsten@msoy.fi puh. 044 723 3315
Naantalin Energia Oy, Pasi Haarala, pasi.haarala@naantalinenergia.fi puh. 02 436 2911
Nykarleby Kraftverk, Pekka Siekkinen, pekka.siekkinen@nkab.fi, puh. 050 517 9042
Oulun Energia Oy, Arto Sutinen, arto.sutinen@oulunenergia.fi  puh. 044 703 3130
Pori Energia Oy, Jouko Kataja, jouko.kataja@porienergia.fi puh. 044 701 2120
Porvoon Energia Oy, Jukka Rouhiainen, jukka.rouhiainen@porvoonenergia.fi puh. 040 334 6638
Turku Energia Oy, Antto Kulla, antto.kulla@turkuenergia.fi puh. 050 5573 257
Vantaan Energia Oy, Vesa Hynninen, vesa.hynninen@vantaanenergia.fi puh. 050 585 7813
Vatajankosken Sähkö Oy, Juha Lindholm juha.lindholm@vatajankoski.fi puh. 044 578 252

Virtapiste

Yhteiskäyttöinen sähköautojen latausverkosto Virtapiste aloittaa palvelutoimintansa 2015. Verkostossa on toiminnan alkaessa yhteensä 60 latauspistettä seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Kotka, Laitila, Mäntsälä, Naantali, Oulu, Pori, Porvoo, Rauma, Tammisaari, Turku ja Vantaa. Palvelu tarjoaa verkoston ja huippuluokan mobiiliapplikaation käyttöoikeuden lisäksi 24/7 asiakaspalvelun kolmella kielellä.

Liikennevirta Oy
toimii Suomeen rakennettavan valtakunnallisen, yhteiskäyttöisen Virtapiste-latausasemien verkoston operaattoriyhtiönä. Liikennevirran omistajat ovat Ekenäs Energi, Helsingin Energia, Oy Herrfors Ab, Imatran Seudun Sähkö Oy, Jyväskylän Energia Oy, Kotkan Energia Oy, Lahti Energia Oy, Lännen Omavoima Oy, Mäntsälän Sähkö Oy, Naantalin Energia Oy, Nykarleby Kraftverk, Oulun Energia Oy, Pori Energia Oy, Porvoon Energia Oy, Turku Energia Oy, Vaasan Sähkö Oy, Vantaan Energia Oy ja Vatajankosken Sähkö Oy.
www.virta.fi