Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Saamukas-hankkeen tuloksena syntyi muotoilukasvatuspaketteja

Kansallisarkisto

Saamukas-hankkeen tuloksena syntyi muotoilukasvatuspaketteja

Julkaistu: 03.02.2017 klo 10:52
Julkaisija: Kansallisarkisto

Saamukas – saamelaisperinne lasten kulttuurienvälisessä muotoilukasvatuksessa -esiselvityshankkeessa kartoitettiin saamelaisten muotoilijoiden arkistoja, luotiin saamelainen muotoilukasvatuskonsepti sekä testattiin muotoilukasvatustyöpajoja koululaisryhmillä.

Vuoden 2016 loppuun päättynyt Saamukas -hanke tuotti kolme erilaista muotoilutyöpajaa, joita testattiin loka–marraskuussa kuudessa koulussa hankkeen yhteistyökunnissa Sodankylässä, Inarissa ja Utsjoella. Yhteensä työpajoihin osallistui 63 ala- ja yläkouluikäistä oppilasta. Syntyneet työpajakokonaisuudet olivat sekä graafisen että käyttäjälähtöisen suunnittelun työpajat sekä estetiikkatyöpaja.

Saamukas-hankkeessa työskentelevä saamelainen muotoilija ja duojár Inka Kangasniemi suunnitteli ja testasi muotoilukasvatuspaketit, joista saatu palaute oli positiivista ja kannustavaa. Osallistuneet oppilaat kokivat työpajoihin osallistumisen pääsääntöisesti antoisaksi, ja opettajien mielenkiinto aiemmin vähemmän tunnettua muotoilukasvatusta kohtaan kasvoi.

Saamukas-hankkeessa tuotettu opetusmateriaali on uudentyyppinen tapa opettaa saamelaista muotoilua. Muotoilukasvatustyöpajojen tavoitteena on välittää lapsille saamelaista luonnon kiertokulkuun pohjautuvaa muotoiluajattelua sekä edistää saamelaiskulttuurin arvostusta. Muotoilukasvatus kehittää lasten ongelmanratkaisukykyä, auttaa ymmärtämään muotoilun merkitystä yhteiskunnassa sekä lisää tietoisuutta saamelaisten muotoiluperinteeseen liittyvistä arvoista. Oppimateriaalia voivat hyödyntää paitsi muotoilijat myös peruskoulujen opettajat kuvataiteiden, käsitöiden tai ympäristöopin tunneilla sekä kuvataidekerhoissa, -leireillä tai vastaavissa tilanteissa.

Työpajatoiminnan lisäksi esiselvityshankkeessa kartoitettiin myös edellytyksiä mahdolliselle Arctic Indigenous Design Archives -hankkeelle, jonka tavoitteet ja sisällöt Saamukas-hankkeen aikana jäsenneltiin ja visualisoitiin. Lisäksi esiselvitystyönä kartoitettiin eri tahoja ja toimijoita, joilta löytyy arkistoitavaksi saamelaismuotoiluun liittyvää aineistoa. Arctic Indigenous Design Archives -hanke eli AIDA on alkamassa keväällä 2017 ja yhteistyössä siinä toimivat Kansallisarkiston Saamelaisarkisto Inarista, Ajtte museo Jokkmokista ja Sámi allaskuvla Kautokeinosta.

Saamukas-hankkeen toimeenpanijoina toimivat Kansallisarkiston Saamelaisarkisto Inarista, sekä Taiteen edistämiskeskus (Taike). Taiken toiminta hankkeessa on toteuttanut kahta sen kehittämisohjelmaa; kulttuurisen moninaisuuden ja liikkuvuuden kehittämisohjelmaa sekä Lasten- ja nuortenkulttuurin kehittämisohjelmaa. Yhteistyökuntina hankkeessa olivat Sodankylän, Utsjoen ja Inarin kunnat. Yhteistyökumppanina toimi myös Inarinsaamelaiset ry. Rahoitusta hankkeelle myönnettiin Alli Paasikiven säätiöstä sekä Kalevala Korun Kulttuurisäätiöstä.

Inka Kangasniemi
Projektityöntekijä/ muotoilija
E-mail: ikangasniemi@hotmail.com
Puh. +358 40 466 1085

Inker-Anni Linkola
Ylitarkastaja
Saamelaisarkisto
E-mail: inker-anni.linkola@arkisto.fi
Puh. +358 29 533 7042

Malla Alatalo
Läänintaiteilija
Taiteen edistämiskeskus
E-mail: malla.alatalo@taike.fi
Puh. +358 29 533 0859

Kansallisarkiston tehtävänä on varmistaa kansalliseen kulttuuriperintöön kuuluvien asiakirjojen säilyminen ja edistää niiden tutkimuskäyttöä. Tehtäviin kuuluu myös alan tutkimus- ja kehittämistoiminta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki