Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Rovasti Päivö Parviaisen merkkipäiväkeräys tukee työtä kiinalaisten parissa

Suomen Lähetysseura

Rovasti Päivö Parviaisen merkkipäiväkeräys tukee työtä kiinalaisten parissa

Julkaistu: 26.06.2013 klo 12:49
Julkaisija: Suomen Lähetysseura

Suomen Lähetysseuran eläkkeellä oleva työntekijä rovasti Päivö Parviainen täytti vuosi sitten 100 vuotta. Hänen merkkipäiväkeräyksensä tuotto on käytetty julistus- ja seurakuntatyöhön kiinalaisten keskuudessa.

Työ kiinalaisten parissa on ollut Parviaisen sydäntä lähellä koko hänen elämänsä ajan. Hän toimi Kiinassa Tajungin kaupungissa ja ympäristökylissä Hunanin maakunnan pohjoisosassa vuosina 1946-53.

Kun työ ei ollut enää mahdollista manner-Kiinassa, Päivö Parviainen siirtyi Taiwanille, jossa hän työskenteli vuosina 1956-62, 1965-68 ja 1970-73.

Jäätyään eläkkeelle vuonna 1974 Päivö Parviainen toimi maahanmuuttajatyössä ja kiersi saarnaamassa seurakunnissa ja kertomassa lähetystyöstä mm. kouluissa. Hän teki myös useita vierailuja sekä manner-Kiinaan että Taiwaniin.

Parviainen halusi kohdentaa merkkipäiväkeräyksensä työhön kiinalaisten parissa. Lähetysseuralla on kirkollista yhteistyötä Kiinan kristillisen neuvoston, Hongkongin evankelisluterilaisen kirkon sekä Taiwanin luterilaisen kirkon kanssa.

Kuvateksti: Rovasti Päivö Parviainen vietti satavuotisjuhliaan vuosi sitten.

Suomen Lähetysseura on vuonna 1859 perustettu Suomen evankelis-luterilaisen kirkon lähetysjärjestö, joka toimii 30 maassa yhteistyössä paikallisten kirkkojen ja järjestöjen kanssa. Lähetysseura on myös ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö ja yksi Suomen suurimpia kehitysyhteistyöjärjestöjä. www.suomenlahetysseura.fi