Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Rippikoulun voi käydä viidellä eri kielellä Espoossa

Espoon seurakunnat

Rippikoulun voi käydä viidellä eri kielellä Espoossa

Julkaistu: 07.10.2016 klo 11:15
Julkaisija: Espoon seurakunnat

Nuoret voivat ensi vuonna käydä rippikoulua Espoon seurakunnissa suomeksi, ruotsiksi, saksaksi, englanniksi tai venäjäksi. Venäjänkielinen rippikoulu järjestetään Espoossa tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Kyseessä on uusi pääkaupunkiseudun yhteinen rippikoulu, jota Espoonlahden seurakunta isännöi.

Vuoden 2017 rippikouluihin osallistuvat erityisesti vuonna 2002 syntyneet nuoret. Riparikutsu on lähtenyt noin 2400 nuorelle.  Espoon seurakuntien rippikouluihin ilmoittaudutaan 10.–31.10.2016 osoitteessa www.espoonriparit.fi. Kunkin seurakunnan kohdalta löytyvät kaikki ensi vuoden eri ryhmät sekä sähköinen ilmoittautumislinkki niihin.

- Kesällä 2016 rippikoululaisille suunnatun kyselyn vastauksissa arvioitiin kokemukset rippikoulusta tosi myönteiseksi ja yleisin kouluarvosana riparista oli yhdeksän, kasvatustyön pastori Johanna Hirsto Espoon seurakuntayhtymästä kertoo.

- Suurimmalle osalle nuorista rippikoulu on ollut positiivinen kokemus; siellä viihtyy, saa uusia ystäviä, sinne kannattaa lähteä. Ohjaajat ja isoset ovat kivoja, ilmapiiri on hyvä ja kaikki nuoret otetaan huomioon. Rippikoulussa saa olla sellainen kuin on.

Espoon seurakunnissa järjestetään ensi vuonna yhteensä lähes sata rippikouluryhmää. Rippikoulu kestää yhteensä puolisen vuotta, siihen sisältyy myös ryhmätapaamisia sekä osallistumista seurakunnan elämään. Leiri- tai kaupunkijakson lisäksi on ryhmän omia tapaamisia sekä osallistumista seurakunnan elämään.

Talvi-, vaellus- ja seikkailurippikouluja Espoon seurakunnat järjestävät yhdessä. Erityistä tukea tarvitseville nuorille järjestetään neljä rippikouluryhmää, joista kaksi on leirejä ja kaksi taas päivärippikouluja.

Osa leirijaksoista järjestetään Espoon seurakuntien omissa leirikeskuksissa Espoon Velskolassa sekä Kirkkonummella Hilassa ja Hvittorpissa. Loput leireistä järjestetään eri puolilla Suomea olevissa leirikeskuksissa. Järjestöjen rippikouluihin menevien tulee myös ilmoittautua omaan seurakuntaan.

Rippikoulu on avoin kaikille nuorille, eikä edellytä kirkkoon kuulumista. Konfirmaatio sen sijaan edellyttää kirkkoon liittymistä ja kastetta.

Rippikoulumaksulla katetaan osa rippikoulun kustannuksista. Rippikoulujen hinnat vaihtelevat rippikoulutyypin mukaan. Rippikoulumaksusta on mahdollista anoa vapautusta.

Lisätietoja saa oman seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavalta papilta. Yhteystiedot löytyvät kunkin seurakunnan kohdalta osoitteesta www.espoonriparit.fi.

Lisätietoja: Johanna Hirsto, kasvatustyön pastori, Espoon seurakuntayhtymä, 09 8050 2333, 050 382 6531, johanna.hirsto@evl.fi.

Hanni Raiskio, rippikoulupappi, Leppävaaran seurakunta, 040 563 2322, hanni.raiskio@evl.fi.

Espoon tuomiokirkkoseurakunta, Espoonlahden seurakunta, Leppävaaran seurakunta, Olarin seurakunta, Tapiolan seurakunta ja Esbo svenska församling muodostavat yhdessä Espoon seurakuntayhtymän. Seurakunnissa on yhteensä 169 500 jäsentä. Työntekijöitä on noin 600.
Espoon seurakuntien toiminta-ajatuksena on tukea elämää ja luoda mahdollisuuksia kristillisen uskon ja rakkauden toteutumiselle.