Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » RE/MAXin maaliskuun asuntomarkkinakatsaus: Asuntokauppojen määrä laskussa pääkaupunkiseudulla – muualla maassa kasvussa

RE/MAX Finland

Julkaistu: 24.03.2016 klo 09:00
Julkaisija: RE/MAX Finland

Suomen suurimpiin kiinteistönvälitysketjuihin lukeutuva RE/MAX on julkaissut maaliskuun markkinakatsauksensa.

Alan yleisen kehityksen mukaan käytettyjen asuntojen kauppamäärä Suomessa on noussut lievästi vuoden 2015 alkuun verrattuna. Koko maan yleisenä kehityksenä asuntojen hinnat ovat olleet lievässä laskussa ja myyntiajat pidentyneet.

Kauppamäärät laskussa pääkaupunkiseudulla

Helmikuussa kokonaiskauppamäärä kasvoi 1% edelliseen vuoteen verrattuna. Tammi-helmikuussa kauppamäärä kasvoi 2 %. Koko Suomessa kiinteistönvälittäjät tekivät helmikuussa yhteensä 4484 käytettyjen asuntojen kauppaa.

Käytettyjen kerrostalokaksioiden kauppamäärissä oli koko maassa nousua 1,6 % verrattuna vuoden 2015 vastaavaan ajankohtaan – helmikuussa 2016 käytettyjen kerrostalokaksioiden kauppoja tehtiin 1138 kappaletta. Pääkaupunkiseudulla kerrostalokaksioiden kauppamäärä laski 4,7 % verrattuna helmikuuhun 2015.

Vanhojen omakotitalojen kauppoja tehtiin helmikuussa 897 kappaletta, mikä on 6,8 % enemmän kuin helmikuussa 2015. Vanhojen omakotitalojen kauppamäärät laskivat pääkaupunkiseudulla noin 7 % verrattuna vuoden 2015 vastaavaan ajankohtaan.

Koko maan käytettyjen asuntojen kaupoista RE/MAX teki 7 % ja pääkaupunkiseudun kaupoista 15 %. Pääkaupunkiseudun omakotitalokaupoista RE/MAX teki joka neljännen.

Omakotitalojen myyntiajoissa reilua lyhentymistä

Asuntojen myyntiajat ovat yleisesti pidentyneet 2 % verrattuna helmikuuhun 2015. Asuntojen keskimääräinen myyntiaika helmikuussa oli 103 päivää. Kerrostalokaksioiden myyntiaika oli keskimäärin 87 päivää ja omakotitalojen 136 päivää.  Käytettyjen omakotitalojen myyntiajoissa sen sijaan on ollut positiivista virettä ja myyntiajat lyhenivät 12 % alkuvuonna.

”Kevät näyttää asuntokaupan ja varsinkin omakotitalojen myynnin kohdalla positiivisia merkkejä ja uskomme kevään olevan reilusti vilkkaampi omakotitalokauppojen suhteen kuin viime vuonna.”, kertoo RE/MAX Suomen toimitusjohtaja, Pasi Aalto

RE/MAXin myyntiajat ovat reilusti kokonaismarkkinaa lyhyemmät. RE/MAX myi helmikuussa omakotitalot jopa 30% nopeammin kuin markkinat yleisesti.

Hinnat pääkaupunkiseudulla nousussa

Koko maassa  käytetyn asunnon keskimääräinen toteutunut neliöhinta oli helmikuussa 2262 € ja pääkaupunkiseudulla 3939 €. Laskua vuodentakaiseen oli koko maassa 1,7 % ja pääkaupunkiseudulla nousua 3,1 %.

Käytettyjen kerrostalokaksioiden hinnat ovat olleet lievässä kasvussa vuodentakaiseen mm. Helsingissä, Vantaalla, Tampereella, Turussa ja Kouvolassa. Lievää laskua hinnoissa on ollut mm. Espoossa, Lahdessa ja Jyväskylässä. Omakotitalojen hinnat ovat olleet kasvussa Vantaalla, Tampereella ja Turussa. Lievää laskua on ollut Helsingissä, Espoossa, Jyväskylässä, Lahdessa ja Kouvolassa.

Lähde: KVKL Hintaseurantapalvelu /TUTKA-palvelu / REMAX Suomi

Pasi Aalto | Toimitusjohtaja | RE/MAX Suomi

+358 400 322 232 | pasi.aalto@remax.fi | www.remax.fi

Suomessa ensimmäinen RE/MAX-toimisto avattiin 2006. Tällä hetkellä RE/MAXilla on noin 300 välittäjää 17:llä eri paikkakunnalla Suomessa, ja välittäjämäärä on kasvussa. Yhtiön tavoitteena on palvella jokaista asiakasta tasalaatuisesti ja laadukkaasti, oli kyse asunnon sitten myymisestä, ostosta tai vuokrauksesta. Pääkaupunkiseudulla RE/MAX on toiseksi suurin välitysketju heti Kiinteistömaailman jälkeen.

RE/MAX toimii globaalisti yli 40 vuoden kokemuksella lähes 100 maassa noin 6 800 toimiston ja yli 100 000 välittäjän vahvuudella. RE/MAX on markkinajohtaja 11 Euroopan maassa, USA:ssa ja Kanadassa. RE/MAX-välittäjät auttavat vuosittain yli miljoonaa ihmistä ostamaan ja myymään kotinsa ympäri maailmaa.