Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Rakentamistilanne paranee: Pirkanmaa kasvun veturina

Tampereen Messut

Rakentamistilanne paranee: Pirkanmaa kasvun veturina

Julkaistu: 03.12.2015 klo 12:28
Julkaisija: Tampereen Messut

Rakentamisen suhdanneodotukset ovat kääntyneet positiivisiksi Pirkanmaalla. Rakentamisen ennustetaan kasvavan ensi vuonna ja korjausrakentamishankkeet kasvattavat kuluttajien kiinnostusta remontteihin. Helmikuisilla Asta Rakentaja -messuilla puhuttavat aiheeseen liittyen niin putki- ja kattoremontit, radonkorjaukset sekä energiatehokkuuden tavoittelun vaikutukset terveyshaittoihin kuin joka kodin kunnostustyötkin. Pirkanmaan suurin rakentamisen, remontoinnin, sisustamisen ja asumisen messutapahtuma järjestetään 5.–7.2.2016 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Asta Rakentaja -messut yhdessä Sisustus-tapahtuman kanssa tarjoavat jälleen monipuolisen kattauksen tietoa, tuotteita ja palveluita alan ammattilaisille ja suurelle yleisölle.

– Rakentamisen tilanne on Suomessa vihdoin paranemassa. Rakentamisen kasvun veturina toimivat pääkaupunkiseutu ja Pirkanmaa. Rakentamisen määrä Pirkanmaalla supistuu tänä vuonna 1 prosentin, mutta vuonna 2016 rakentamisen kasvu on 5–10 prosentin haarukassa. Asuntopuolella kasvu tulee kerrostaloista. Kuluttajien aikomukset ostaa asunto ovat kääntyneet Pirkanmaalla kasvuun kesän 2015 jälkeen. Korjausrakentamiseen käytetään Pirkanmaalla 1 miljardi euroa vuosittain ja määrä kasvaa edelleen. Myös korjausrakentaminen koskee yhä suurempaa osaa pirkanmaalaisista ja kiinnostus remonttiasioihin tulee edelleen kasvamaan, kertoo johtava neuvonantaja Pekka Pajakkala Forecon Oy:stä.

Lue haastattelu ja lisää uutisia: www.asta.fi/uutiset

Ammattilaispäivä perjantaina 5.2. – viikonloppuna ratkotaan kodinkunnostuspulmia

Asta Rakentaja -messujen näytteilleasettajien osastot, tietoiskut ja työnäytökset sekä seminaarit tarjoavat ammattilaisille sekä tee-se-itse-nikkareille kattavasti tietoa ja ideoita. Perjantai on erityisesti ammattilaisille suunnattu päivä, jolloin on hyvä käydä päivittämässä työkalupakki vuodelle 2016. Omataloyhtio.fi:n järjestämässä Taloyhtiöseminaarissa käsitellään asiantuntijoiden johdolla esimerkiksi korjausrakentamiseen liittyviä katto-, julkisivu- ja ikkunaremontteja sekä taloyhtiön hallituksen vastuita ja velvollisuuksia. Rakennusteollisuus RT ry:n Rakentajan tietopakki tarjoaa ajankohtaiskatsauksen jokaista rakentajaa koskettaviin asioihin. Pientalorakentamisen Kehittämiskeskus PRKK ry toteuttaa messujen yhteydessä Rakentaja- ja Remonttikoulut.

Viikonlopun ohjelmassa puhuttavat muun muassa radonkorjaus ja putkiremontit. Lauantaina talotohtori, arkkitehti Panu Kaila kertoo energiatehokkuuden tavoittelun vaikutuksista mahdollisiin terveyshaittoihin sekä talomaalien käytön historiasta. Arin ja Kirsin remonttikoulussa Ari Lahti ja Kirsi Laamanen opastavat kodinkunnostuspulmissa kuten saunan lauteiden ja puutasojen hionnassa ja käsittelyssä, lasikuitutapetin ja kipsilevyn käsittelyssä sekä seinäkiinnityksissä. Sunnuntaina Puusuutarit ry:n hyväntekeväisyyshuutokaupan nuijaa heiluttaa suosittu tv-kasvo ja meklari Aki Palsanmäki. Messuviikonlopun juontaa remonttiprinsessa Ellen Jokikunnas.

Lue myös Tampereen Messujen TähtiUutiset-verkkolehden haastattelu: Ellen Jokikunnas: "Remontointi on superhauskaa ja haastavaa!"

Sisustus-tapahtumassa uusi taide-teema

Sisustamisen ja somistamisen tapahtuma Sisustus järjestetään nyt toista kertaa Asta Rakentajan yhteydessä. Kävijöille on tarjolla ideoita sekä tuotteita ja palveluita kodin sisustamiseen aina pintamateriaaleista viimeistelyyn. Piensisustuksen, tekstiilien, valaisimien ja huonekalujen lisäksi tarkoitus on esitellä myös taidetta osana kodin sisustusta.

Tapahtumat järjestää Tampereen Messut Oy. Asta Rakentaja toteutetaan yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun Puusuutarit ry:n kanssa.

LISÄTIEDOT: www.asta.fi, www.sisustustapahtuma.fi
Facebook: www.facebook.com/astarakentaja
Twitter: @TampereenMessut, #AstaRakentaja, #Sisustus

Tampereen Messut Oy, www.tampereenmessut.fi, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi