Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Puuliitto katkaisi puusepänteollisuuden työehtosopimusneuvottelut

Puuliitto

Puuliitto katkaisi puusepänteollisuuden työehtosopimusneuvottelut

Julkaistu: 10.04.2015 klo 19:48
Julkaisija: Puuliitto

Puuliitto katkaisi perjantaina 10. huhtikuuta neuvottelut puusepänteollisuuden uudeksi työehtosopimukseksi. Neuvotteluja käytiin toimistojen välisten useiden neuvottelukontaktien jälkeen nyt neuvottelukuntien kesken. Osapuolten näkemykset olivat kuitenkin edelleen niin kaukana toisistaan, että Puuliiton neuvottelukunta ei nähnyt neuvottelujen jatkamiselle olevan edellytyksiä.

Puusepänteollisuuden sopimusalalla on näin ollen siirrytty sopimuksettomaan tilaan, jossa työrauhavelvoitetta ei ole. 31. maaliskuuta päättynyt ja irtisanottu aikaisempi työehtosopimus on silti niin sanotun jälkivaikutuksen perusteella edelleen voimassa, ja sitä noudatetaan kunnes uusi työehtosopimus on saatu aikaiseksi.

Puuliiton puusepänteollisuuden johtokunta kutsutaan ensi viikon alussa koolle käsittelemään neuvottelutilannetta, minkä pohjalta liiton hallitus tulee tekemään tarvittavat ratkaisut.

Puuliiton tavoitteena on oma kaksivuotinen sopimus, joka sisältää palkankorotukset molemmille vuosille ja muutoksia sopimusteksteihin. Tekstimuutostavoitteet kohdistuvat muun muassa keskimääräiseen työaikaan, työsuojeluvaltuutettujen korvauksen korottamiseen luottamusmiesten kanssa samalle tasolle, luottamusmiesten tehtävän hoitamiseen käytössä olevan ajan porrastamisen niin, että se vastaa paremmin nykyisiä työpaikkakokoja sekä eräitä terveydenhoitoon liittyviä tavoitteita.

Työnantajia neuvotteluissa edustaa Puusepänteollisuus ry. Puusepänteollisuudessa työskentelee noin 10 000 työntekijää.

Varapuheenjohtaja Jyrki Alapartanen, puh. 040 587 7563

Työehtosihteeri Eero Juhonen, puh. 045 130 5091

Puuliitto on mekaanisen metsäteollisuuden, puusepänteollisuuden, bioteollisuuden, metsä- ja metsäkonealan, venealan ja maatalousalojen työntekijöiden etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 37 000 jäsentä.