Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Professori Marja Tuomisen luento rauhaan palaamisesta Lapissa

Vastapaino

Professori Marja Tuomisen luento rauhaan palaamisesta Lapissa

Julkaistu: 08.02.2016 klo 09:45
Julkaisija: Vastapaino

Maanantaina 15.2. klo 18.30 professori Marja Tuominen: Rauhaton rauha – Lappi palaa sodasta. Kommentti: Historioitsija, tietokirjailija Mika Kulju. Rovaniemen pääkirjasto, Lapponica-sali (Jorma Eton tie 6).

Kun jatkosota syksyllä 1944 päättyi ja muuta Suomea jo jälleenrakennettiin, käytiin Lapissa katkeraa sotaa entistä aseveljeä vastaan. Arkisessa historiapuheessamme ja historian kokonaistulkinnoissa Lapin sota on jäänyt kansallisen muistimme marginaaliin. Kun puhumme sodan päättymisestä ja jälleenrakennuksen käynnistämisestä, on lappilaisilla oma ajanlasku. Marja Tuominen toteaa: ”Aineellisen hävityksen ohella tuhoja koki pohjoisen ihmisten kollektiivinen itsetunto, jonka jälleenrakentaminen etenee hitaasti – hitaammin kuin talojen, teiden ja siltojen.”

Marja Tuomisen artikkeli Lapin ajanlasku. Menneisyys, tulevaisuus ja jälleenrakennus historian reunalla löytyy uutuuskirjasta Rauhaton rauha (Vastapaino 2015). Kirja tarjoaa uusinta tutkimustietoa ajasta, jolloin sota oli vereslihalla. Kukaan suomalaisista ei vielä tiennyt, että välirauhansopimus Neuvostoliiton kanssa pitäisi ja yhteiskuntarauha säilyisi, kuinka Suomen kävisi. Kirjaa voi tilata luennon yhteydessä.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, tervetuloa!

Kustannusosakeyhtiö Vastapaino

Yliopistonkatu 60 A , 33100 Tampere