Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Postinjakelun laatu ylitti myös maaliskuussa Viestintäviraston vaatimukset – uhkasakolle ei tarvetta

Posti Group

Julkaistu: 21.04.2017 klo 15:45
Julkaisija: Posti Group

Postin suorittama postinjakelu on ylittänyt alkuvuonna Viestintäviraston asettamat laatuvaatimukset. Postin raportointi osoittaa, että viisipäiväiselle yleispalvelukirjeiden jakelulle asetettu vaatimus 99,6 %:n laatutasosta ylittyi selvästi. Maaliskuussa postinjakelun toteuma oli 99,87 %, helmikuussa 99,90 % ja tammikuussa 99,86 %.

Myös joulukuussa postinjakelun taso ylitti Viestintäviraston vaatimuksen. Jakeluvelvoitteen toteuma joulukuussa oli 99,88 %.

Viestintäviraston uhkasakolle ei ole tarvetta laatutasovaatimusten toteuduttua.

Kesällä ja syksyllä 2016 jakelussa oli valitettavia ajoittaisia alueellisia häiriöitä, joihin puututtiin korjaustoimilla. Jakeluvelvoite on kuitenkin toteutunut yli 99 %:n tasolla syyskuusta lähtien.

Kesällä 2017 voimaan tulevassa postilaissa laatumäärittely on ehdotettu muutettavaksi. Eduskunnan käsittelyssä olevan lakiesityksen mukaan haja-asutusalueilla jakelu jatkuisi edelleen viitenä päivänä. Taajama-alueilla laki antaisi mahdollisuuden poiketa viisipäiväisestä jakelusta ja sallisi vähintään kolmipäiväisen jakelun. Samalla yleispalvelun laatustandardia ollaan keventämässä, koska sähköisen viestinnän yleistyessä tarve viisipäiväiselle jakelulle on vähentynyt.

Katso myös tiedotteemme maaliskuussa

Faktaa yleispalvelusta ja postinjakelusta

• Postilaki velvoittaa yleispalveluvelvollisen postiyrityksen keräilemään ja jakamaan yleispalvelukirjeet vähintään kerran päivässä viitenä arkipäivänä viikossa, arkipyhiä lukuun ottamatta. Laki ei määrittele jakelulle kellonaikaa.
  • Yleispalvelun viiden päivän jakeluvelvoite koskee vain postimerkillä maksettuja kirjeitä ja kortteja. Viisipäiväinen velvoite ei koske muita lähetyksiä, kuten yrityskirjeitä, sanomalehtiä ja aikakauslehtiä.
  • Kaikki muut toimijat Postia lukuun ottamatta voivat jakaa haluamaansa postia missä ja milloin tahansa.
  • Kulkunopeudella mitattuna postinjakelu on lain vaatimalla tasolla. Vuonna 2016 2. luokan kirjeistä 96,3 % oli perillä kirjeen jättöpäivästä toisena päivänä, kun laki edellyttää 95 %:n tasoa.

Lisätietoja: Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00-16.30)

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 10 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2016 oli 1 608 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 20 500 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.