Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Pohjantähden alla on vahvaa tahtoa auttaa

Vailla vakinaista asuntoa ry

Pohjantähden alla on vahvaa tahtoa auttaa

Julkaistu: 15.04.2016 klo 08:00
Julkaisija: Vailla vakinaista asuntoa ry

Arman Alizadin Pohjantähden alla -dokumenttiohjelma nosti sosiaalisessa mediassa ennennäkemättömän keskustelun asunnottomuudesta suomalaisessa yhteiskunnassa. Vailla vakinaista asuntoa ry (Vva ry) oli mukana ohjelmassa, ja järjestö on saanut kolmen päivän aikana runsaasti yhteydenottoja huolestuneilta kansalaisilta – ympäri Suomea ihmiset haluavat auttaa

Suomalaisessa asunnottomuuskeskustelussa on tapahtunut paljon sitten Arman Alizadin Pohjantähden alla dokumenttiohjelman, joka nostatti valtavan sosiaalisen median kohun. Sadat tai jopa tuhannet ihmiset ovat esittäneet eri some-kanavilla huolensa asunnottomuudesta. Viimeisen kolmen päivän aikana Vva ry on saanut useita kymmeniä yhteydenottojaTiedustelut ovat koskeneet erilaisia auttamisen mahdollisuuksia: ihmiset kertoivat haluavansa tukea järjestöä taloudellisesti, lahjoittaa vaatteita ja muita tarvikkeita, valmistaa ruokaa tai järjestää tilaisuuksia kävijöille. Lahjoitetut varat Vva ry käyttää matalan kynnyksen työhön, jossa tehdään välitöntä auttamistyötä asunnottomien ja asunnottomuusuhan alla elävien ihmisten parissa. Viime vuonna järjestön matalan kynnyksen palveluissa oli yhteensä 25560 kontaktia.

Vapaaehtoisiksi ilmoittautui paljon ihmisiä, jotka haluavat lahjoittaa järjestölle sekä aikaansa että taitojansa. Myös palautetta ja kiitosta järjestön henkilöstön ja vapaaehtoisten toiminnasta on annettu runsaasti. Yhteydenottoja on tullut ympäri Suomea myös ihmisiltä, jotka ovat itse asunnottomia tai asunnottomien henkilöiden läheisiä, jotka tarvitsevat apua. Moni henkilö kertoi myös kuulleensa ensimmäistä kertaa asunnottomuudesta SuomessaVva ry:n vuonna 1997 aloittama Asunnottomien yö -tapahtuma, jota vietetään vuosittain lokakuussa YK:n Köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä on tapahtuma, jolla pyritään mm. lisäämään tietoisuutta asunnottomuudesta.

Asunnottomuustyötä tehdään jatkuvasti järjestöissä, viranomaistyönä ja ministeriön tasolla. Valtakunnallisten Paavo I ja II -ohjelmien (Pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämis- ja poistamisohjelmat 20082011 ja 20122015) kautta asutettiin valtaosa pitkään kadulla olleista asunnottomista suurimmissa asunnottomuuskunnissa. Uutta asunnottomuuden ennaltaehkäisyn ohjelmaa AUNEa on valmisteltu viime vuoden ajanAUNE-ohjelmassa paneudutaan mm. asunnottomuuden ennaltaehkäisyn malleihin, luottotietonsa menettäneiden asumisratkaisuihin, maahanmuuttajien asunnottomuuteen ja erilaisiin tuen tapoihin.

Tehokkaimmat keinot asunnottomuuteen ovat "kohtuuhintaisten asumisratkaisujen lisääminen, luottohäiriöisten asumisen helpottaminen ja asunnottomien mukaan ottaminen asumisratkaisujen suunnitteluun", toteaa järjestön toiminnanjohtaja Sanna Tiivola.

Sanna Tiivola (tj.) Puh: 050 407 9702, sanna.tiivola_(at)_vvary.fi

Vlada Petrovskaja, järjestösihteeri. Puh: 050 407 9703, vlada.petrovskaja_(at)_vvary.fi

Vailla vakinaista asuntoa ry on asunnottomien itsensä vuonna 1986 perustama yhdistys, jonka tarkoituksena on varmistaa että kaikille järjestyy mahdollisuus itsenäiseen asumiseen sekä tarvittavat tukipalvelut. Yhdistys toimii valtakunnallisesti asunnottomien edunvalvojana ja on poliittisesti ja uskonnollisesti vapaa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki