Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » PAMin puheenjohtaja Ann Selin: SAK:n esitys on erittäin kattava, vaikuttava ja oikeudenmukainen

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Julkaistu: 24.09.2015 klo 12:39
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin puheenjohtaja Ann Selin on tyytyväinen SAK:n hallituksen tekemään esitykseen kustannuskilpailukyvyn parantamisesta. Hänestä vientisektorivetoinen palkanmuodostusmalli sekä nollalinja ovat erittäin kovia esityksiä.

- Iloitsen siitä, että SAK:n hallituksessa saimme tehtyä kattavan, vaikuttavan ja oikeudenmukaisen esityksen. Haluamme parantaa asioita neuvottelemalla, kuten liittojemme jäsenetkin - 80 prosenttia heistä haluaa SAK:n luottamushenkilöpaneelin perusteella ratkaista asiat sopimalla, toteaa Selin.

Esityksessä on uutta tapa, jolla vuodesta 2018 eteenpäin neuvoteltaisiin palkkaratkaisut, eli palkanmuodostus tapahtuisi vientisektorin kantokyvyn pohjalta.

- Toivon kovasti, että EK tarttuu esitykseen vientisektorivetoisesta palkanmuodostuksesta. Se edellyttää uudenlaista neuvottelumallia ja merkittäviä uudistuksia keskusjärjestöjen sisäisessä tavassa työskennellä, linjaa Selin.

- Palkanmuodostuksessa edellytämme kuitenkin, että osinkopolitiikka huomioidaan arvioitaessa palkankorotusvaraa. Näin haluamme varmistaa, ettei palkansaajan säästäminen siirry ainoastaan omistajien kukkaroon.

Vuoden 2017 nollaratkaisua Selin pitää erittäin kovana esityksenä, kun takana on jo useita erittäin maltillisia palkkaratkaisuja.

- Nollalinja on kuitenkin huomattavasti parempi vaihtoehto palkansaajalle kuin yksittäisten työehtojen leikkaaminen.

SAK:n esitys ei leikkaisi työehtoja ja palkkoja. Samalla kuitenkin tehtäisiin kokonaisvaltainen ratkaisu, jolla on Selinin mielestä nopeampi vaikutus kansantalouteen kuin hallituksen esittämillä leikkauksilla.

Ann Selin, puheenjohtaja, puh. 0500 750 405

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki