Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » PAM katkaisi elokuvateattereiden TES-neuvottelut

Palvelualojen työnantajat PALTA ry

PAM katkaisi elokuvateattereiden TES-neuvottelut

Julkaistu: 19.05.2015 klo 12:17
Julkaisija: Palvelualojen työnantajat PALTA ry

Palvelualojen ammattiliitto PAM on yllättäen katkaissut elokuvateattereiden työehtosopimusneuvottelut tiistaina 19.5.2015. Neuvottelujen kariutuminen tarkoittaa, että elokuvateatterit siirtyvät sopimuksettomaan tilaan.

PAM vaati työehtosopimukseen muutoksia, joiden kustannusvaikutus olisi ylittänyt työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaisen 0,4 % tason. PALTA ei tähän suostunut.

– On perusteltua, että tässä taloustilanteessa myös elokuvateattereiden työehtosopimuksessa noudatetaan työllisyys- ja kasvusopimuksen mukaista linjaa, toteaa PALTAn asiantuntija Katri Tonteri.

– Toivon, että PAM arvioisi uudelleen tilanteen ja olisi valmis jatkamaan keskusteluja siltä pohjalta, mitä yleisestä kustannustasosta on työllisyys- ja kasvusopimuksessa sovittu, Tonteri jatkaa.

PALTA ja PAM ovat neuvotelleet elokuvateattereiden työehtosopimuksesta maaliskuun alusta lähtien. Sopimuksen piirissä on noin 650 työntekijää ja sen voimassaolo päättyi 30.4.2015. Elokuvateatterit jäivät lokakuussa 2013 solmitun työllisyys- ja kasvusopimuksen ulkopuolelle.

asiantuntija Katri Tonteri 040 1906100

Palvelualojen työnantajat PALTA on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö. Liittoon kuuluu n. 1700 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat seuraavilla aloilla: logistiikka, informaatio ja viestintä, huolto- ja kunnossapito, yritys- ja asiantuntijapalvelut, hallintoja tukipalvelut sekä viihde ja virkistys. PALTAn jäsenyritykset työllistävät Suomessa noin 150 000 palkansaajaa. Lisäksi PALTA vastaa finanssialan työmarkkinatoiminnasta, jonka piiriin kuuluu 40 000 palkansaajaa. PALTA on EK:n suurimpia jäsenliittoja.

www.palta.fi
@PALTAry