Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » PALOKUNTIEN SUOMENMESTARUUS -KILPAILUT 14.5.2016 VANTAALLA

Suomen Palopäällystöliitto

PALOKUNTIEN SUOMENMESTARUUS -KILPAILUT 14.5.2016 VANTAALLA

Julkaistu: 09.05.2016 klo 12:15
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

LEHDISTÖTIEDOTE
Julkaisuvapaa heti

PALOKUNTIEN SUOMENMESTARUUS -KILPAILUT 14.5.2016 VANTAALLA

Palokuntien Suomen mestaruudesta kilpaillaan tällä kertaa 14.5.2016 Vantaalla. Kilpailun järjestävät Suomen Palopäällystöliitto ja tämän vuotisena yhteistyökumppanina Keski-Uudenmaan pelastuslaitos.

Palokuntien Suomen mestaruudesta ja kilpailun pääpalkinnosta Jehu-maljasta on kilpailtu jo vuodesta 1952. Kilpailu jakautuu kolmeen osaa; tietokilpailuun, taitokilpailuun ja kalustokilpailuun. Tietokilpailussa mitataan kilpailuyksikön jäsenen tiedollista osaamista. Taitokilpailussa arvioidaan kilpailuyksikön taidollista osaamista. Kalustokilpailussa mitataan yksikön tiedollista ja taidollista kokonaisosaamista hälytyksenomaisessa tehtävässä. Kilpailuyksikkö, jolla on suurin yhteenlaskettu pistemäärä kolmen eri osakilpailun jälkeen, palkitaan kiertopalkinnolla; Jehumaljalla. Vuodesta 2007 kilpailussa on ollut mukana myös veteraanisarja, jonka kilpailu koostuu kalustokilpailusta. Kilpailun tarkoituksena on kohottaa ja edistää palokuntien tietoja ja taitoja todellisten hälytystehtävien varalle kilpailusuorituksiin valmistautumalla. Tavoite on, että kilpailun voittamiseen tarvitaan sekä tietoa että taitoa yhdistettynä ripeään suoritukseen.

Kilpailutapahtumaan ottaa vuosittain osaa noin 35 palokuntaa ja 250 kilpailijaa sekä lähes 200 järjestelytehtävissä toimivaa. Joukon suuruus ja tiivis palokuntahenki on eräs osoitus Palokuntien Suomen Mestaruus-/Jehumalja-kilpailuiden arvokkaista perinteistä ja kilpailun nykypäivän haasteista ja vaativuudesta. Tänä vuonna kilpailuun osallistuu 32 yleisen sarjan ja 8 veteraanisarjan joukkuetta vapaaehtois- ja teollisuuspalokunnista ympäri Suomea. Kilpailun tämän vuotinen teema on liikenneonnettomuudet.

Kilpailu järjestetään Tikkurilan urheilupuiston alueella. Avajaiset ovat klo 8.30 ja kalustokilpailua voi seurata klo 10.10 lähtien. Palkintojen jako on klo 18.00 Tikkurilan jäähallilla.

Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat tervetulleeksi seuraamaan jännittävää kilpailua.

Alueen tapahtumatorilla on lisäksi pelastuslaitoksen järjestämä turvallisuusteemainen oheistapahtuma klo 10.00-16.00.

Ensi vuonna kilpailu järjestetään yhteistyössä Pirkanmaan pelastuslaitoksen kanssa.

Lisätiedot: toiminnanjohtaja Ari Keijonen, Suomen Palopäällystöliitto, puh. 040 588 4112.

Kilpailuun osallistuvat palokunnat: http://www.palokuntiensmkilpailut.fi/fi/Kilpailu/Ilmoittautuminen.html

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki