Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Päivä eläimenä -kilpailu tarjoaa elämyksellistä oppimista alakouluille

Suomen luonnonsuojeluliitto

Päivä eläimenä -kilpailu tarjoaa elämyksellistä oppimista alakouluille

Julkaistu: 15.08.2016 klo 12:42
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Mikä onkaan hauskempi tapa viettää koulupäivää kuin tarkastella lähimaastoa uudesta näkökulmasta, suomalaisena eläimenä? Siilinä, jäniksenä, muurahaisena tai vaikkapa kettuna. Suomen luonnonsuojeluliitto ja Ekokem kannustavat esikouluja ja alakouluja osallistumaan Päivä eläimenä -kilpailuun. Ideana on tarjota kilpailutöistä hyviä opetusvinkkejä muillekin. Kilpailuaikaa on 30.9. saakka.

Päivä eläimenä -kilpailu järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015. Tällöin kilpailun voitti Maatullin koulu Helsingistä kekseliäällä teoksellaan ”Päiväni siilinä”. Oppilaat kehittivät Sanna ja Robertson -nimisten siilisisarusten tarinan, jossa muistutettiin siilien ruokinnasta ja avuntarpeesta. Siilit askarreltiin kierrätyksen teemalla vanhoista kirjoista.

"Yhtä hienoja ideoita toivomme tänäkin vuonna. Kilpailuaika on nyt edellisvuotta laajempi, ja tarjolla on Päivä eläimenä -facebook-sivu, jossa töitä pääsee esittelemään ja kommentoimaan", kertoo kilpailun koordinaattori Anni Tarkiainen.

Päivä eläimenä -kilpailuaika on 1.5–30.9.2016. Kilpailun kohderyhmää ovat esikoulu- ja alakoululuokat. Kilpailun tukijaksi innostui mukaan myös Korkeasaaren eläintarha, joten pääpalkintona on Korkeasaaren eläintarhassa päivä eläinten tutkijana.

"Kilpailu kannustaa tutustumaan kotimaisiin eläinlajeihin. Nykyisin nuoret tuntevat ehkä enemmän Afrikan eläinlajeja kuin kotoisen mäyrän tai erottavat toisistaan naakan ja variksen. Kilpailu voi innostaa katsomaan läheltä tuhatjalkaista tai kastematoa, ahkeria puutarhan apulaisiamme", muistuttaa luonnonsuojeluliiton ympäristökasvattajien puheenjohtaja Tarja Heikkonen.

Kilpailuohjeet löytyvät nettisivulta www.sll.fi/paivaelaimena.

Kilpailun Facebook-sivut löytyvät nimellä Päivä eläimenä -kilpailu.

Liitteenä kilpailun teemakuvia. Käytettäessä on mainittava kuvittaja: Päivi Arenius

Lisätietoja

Päivä eläimenä -koordinaattori Anni Tarkiainen p. 041 742 0185, paivaelaimena(a)sll.fi.

Yhteistyössä mukana:

Suomen luonnonsuojeluliitto