Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Oppilaitosrakennukset kuntoon!

Suomen Palopäällystöliitto

Oppilaitosrakennukset kuntoon!

Julkaistu: 22.04.2015 klo 12:16
Julkaisija: Suomen Palopäällystöliitto

Opetusalan turvallisuusfoorumi
22.4.2015

JULKILAUSUMA

Oppilaitosrakennukset kuntoon!

Järjestyksessään 11. valtakunnallisen Opetusalan turvallisuusfoorumin osallistujat esittävät julkilausumanaan oppilaitoskiinteistöjen ja fyysisten oppimisympäristöjen kuntoon laittamista.

Oppilaitoskiinteistöt antavat puitteet turvallisille oppimisympäristöille esiopetuksesta korkeakouluihin. Oppilaitoksissa on kuitenkin todettu vakavia turvallisuuspuutteita ja laajamittaisia sisäilmaongelmia.

1. Turvallisuusfoorumi pitää välttämättömänä, että opetus- ja kulttuuriministeriön Oppilaitosrakennusten turvallisuustyöryhmämuistion 2015:2 suositukset (17) toimeenpannaan Suomessa viiveettä.
2. Oppilaitosten korjaus- ja uudelleenrakentamiseen tarvitaan Suomessa 10 vuoden toimenpideohjelma, jossa vuosittain rahoitetaan hankkeita vähintään 150200 miljoonalla eurolla. Valtion rahoitus tulee palauttaa riittävän suuruisena. Rahoitus tulee sitoa oppilaitosrakentamisen turvallisuusmuistion suosituksiin.

Julkilausuman antoi 20.22.4.2015 järjestettyvaltakunnallinen Opetusalan turvallisuusfoorumi, joka kokosi tällä kertaa yhteen yli sata turvallisuus- ja opetusalan ammattilaista kaikilta kouluasteilta.

Ajankohtaisen turvallisuusasioiden käsittelyn lisäksi foorumissa jaettiin vuoden 2015 Opetusalan turvallisuuspalkinto, jonka sai Ammattikorkeakoulujen valtakunnallinen turvallisuusverkosto sekä kaksi tunnustuspalkintoa vantaalaiselle erityisopettaja Kai Hyytiselle ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston pelastusylitarkastaja Matti Virpiarolle.

Turvallisuusfoorumin ja -palkinnon taustalla ovat Suomen Palopäällystöliitto, Opetushallitus, aluehallintovirastot, Opettajien ammattijärjestö OAJ, Suomen Rehtorit ry, Kuntaliitto, Pelastusopisto, Helsingin pelastuskoulu ja SPEK-ryhmä.

Opetusalan turvallisuuspalkintolautakunnan puheenjohtaja,Helsingin pelastuskoulun rehtori Matti Waitinen,matti.waitinen@hel.fi, puh. 050 364 5374

Suomen Palopäällystöliitto — Finlands Brandbefälsförbund ry on vuonna 1932 perustettu valtakunnallinen järjestö, jonka tavoitteena on kohottaa jäsenistön ammattiosaamista sekä edistää ihmisten, yhteisöjen ja yhteiskunnan valmiutta estää onnettomuuden jo ennalta ja toimia oikein erilaisissa vaaratilanteissa. Palopäällystöliitolla ei ole ammatilliseen edunvalvontaan liittyviä tehtäviä. Sen sijaan turvallisuuden edistäminen on tärkein tehtävämme.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki