Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Nuoruus hallitusohjelmassa -kirjoitussarja analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia

Nuorisotutkimusseura ry

Julkaistu: 25.11.2015 klo 17:08
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Nuorisotutkimusverkosto julkaisee kirjoitussarjan, joka analysoi Juha Sipilän hallitusohjelman nuorisovaikutuksia. Kirjoitussarjassa parikymmentä alansa tutkijaa pureutuu aiheeseen oman erityisalansa näkökulmasta. Kirjoittajina toimii monitieteinen joukko tutkijoita niin Nuorisotutkimusverkostosta kuin yliopistoista ja tutkimuslaitoksista. Tutkijoilta on pyydetty tiiviitä analyyseja ja vapautettu heidät  akateemisista muotoseikoista kannustaen kantaaottavuuteen, kriittisyyteen ja rohkeuteen – tutkimusperusteisuutta unohtamatta.

Kirjoitussarjan avaa Hanna Wassin, Hannu Lahtisen ja Pertti Ahosen demokratiaa, nuorten poliittista osallistumista ja yhdevertaisen yhteiskunnallisen toimijuuden ehtoja monitasoisesti käsittelevä analyysi. Se on luettavissa teemasarjan oman sivun kautta www.nuorisotutkimusseura.fi/nuoruus-hallitusohjelmassa-kirjoitussarja (johdannon alla) tai suoraan osoitteessa:
www.nuorisotutkimusseura.fi/sites/default/files/Nakokulma07_nuoruus_hallitusohjelmassa_ratkaisujen_suomi.pdf.

Tulevissa analyyseissa tutkijat tarkastelevat hallitusohjelman koulutus- ja työvoimapolitiikkaa, turvallisuusnäkökohtia, sekä vaikutuksia nuorisotyöhön ja vapaa-aikaan. Nuorisovaikutuksia lähestytään niin globaalista kuin alueellisesta näkökulmasta, ja erityiskysymyksinä käsitellään esimerkiksi kriminaalipolitiikan, syrjäytymiskysymysten sekä nuorten liikunnan näkökulmia.  Lisäksi pohditaan hallitusohjelman mahdollisia vaikutuksia joidenkin ryhmien, kuten maahanmuuttajataustaisten, seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvien tai vammaisten nuorten, elämään.  Kirjoitussarjassa perehdytään lisäksi kulttuuripolitiikkaan ja päätöksenteon sukupuolivaikutuksiin.

Yhteiskunnallista keskustelua odottaen!

Elina Pekkarinen & Sinikka Aapola-Kari
kirjoitussarjan toimittajat

elina.pekkarinen@nuorisotutkimus.fi, p. 040 8468624
sinikka.aapola-kari@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.