Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Nuoret tyytyväisiä kuljettajaopetuksen sisältöön – toivelistalla harjoittelu- ja syventävän vaiheen yhdistäminen

Trafi

Julkaistu: 30.09.2016 klo 09:14
Julkaisija: Trafi

Trafin teettämän kyselytutkimuksen perusteella nuoret ovat tyytyväisiä kuljettajaopetuksen sisältöön. Toisaalta monissa palautteissa nuoret toivoivat harjoittelu- ja syventävän vaiheen yhdistämistä yhdeksi vaiheeksi.

Tarkasteltaessa kuljettajaopetusta osa-alueittain kertovat nuoret olevansa tyytyväisimpiä itse ajo-opetukseen sekä opetukseen ennakoivasta ajosta ja riskien vähentämisestä. Kaiken kaikkiaan tyytyväisyys opetuksen antamiin valmiuksiin on pääosin lisääntynyt edellisien vuosien tutkimuksiin verrattuna.  Eniten tyytyväisyys on kasvanut oman ikäryhmän liikenneriskien tunnistamiseen ja oman tilan hallintaan liittyvässä opetuksessa.

Kuljettajaopetuksen antamista valmiuksista tyytymättömimpiä nuoret ovat vaikeissa olosuhteissa, taloudellisesti ja ympäristöä säästävän ajotavan opetukseen.

Kuljettajaopetukseen kuuluu perus-, harjoittelu- ja syventävä vaihe.Harjoitteluvaihe alkaa heti perusvaiheen ja ajokortin saamisen jälkeen. Harjoitteluvaihe sisältää omaehtoisen harjoittelun lisäksi tunnin teoriapetusta ja kaksi tuntia ajo-opetusta. Yli puolet Trafin kyselyyn vastaajista piti harjoitteluvaihetta täysin tai melko tarpeettomana.

Syventävän vaiheen opetukseen voi osallistua aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua ajokokeen suorittamisesta. Syventävään vaiheeseen kuuluu vähintään 4 tuntia teoriaopetusta ja 4 tuntia ajo-opetusta. ”Nuoret pitivät tätä kuljettajatutkinnon kolmatta vaihetta huomattavasti tarpeellisempana ja sisällöllisesti eheämpänä kokonaisuutena kuin harjoitteluvaihetta. Monissa palautteissa nuoret toivoivat harjoittelu- ja syventävän vaiheen yhdistämistä yhdeksi vaiheeksi” kertoo Trafin erityisasiantuntija Elina Uusitalo.

Uusien kuljettajien liikennemenestys parantunut

Trafi on tutkinut nuorten mielipiteitä kuljettajaopetuksen sisällöstä säännöllisesti vuodesta 2003. Kyselytutkimusten tuloksista käy ilmi, että uusille kuljettajille sattuneiden pienten vahinkojen ja omaisuusvahinkojen määrä on vähentynyt selvästi, samoin kuljettajien saamien rikesakkojen määrä. Lisäksi ensimmäisenä vuonna ilman vahinkoja ja rangaistuksia selvinneiden uusien kuljettajien osuus on kasvanut keskimääräisestä noin 60 prosentin tasosta noin 70 prosentin tasoon.

Uusien kuljettajien indeksitutkimus - tyytyväisyys kuljettajaopetukseen ja kokemukset liikenteestä 2013–2015

erityisasiantuntija Elina Uusitalo, elina.uusitalo@trafi.fi, p. 029 5345 445

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon