Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Nuoret hakivat tietoa työelämään liittyvistä asioista

Koordinaatti

Nuoret hakivat tietoa työelämään liittyvistä asioista

Julkaistu: 15.04.2015 klo 08:45
Julkaisija: Koordinaatti

Nuorten tieto- ja neuvontapalveluissa asioineet nuoret kysyivät vuoden 2014 aikana eniten työelämään liittyvistä asioista. Tiedot selviävät Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatin kokoamista tilastoista. Muita suosittuja aiheita olivat vapaa-aika, hyvinvointi ja terveys sekä koulutus ja opiskelu. Kysymyksiä esitettiin palveluissa paikan päällä, puhelimitse tai erilaisten verkkosovellusten kautta.

Nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden tehtävä on antaa nuorille tietoa, neuvontaa ja ohjausta kaikissa nuorten elämään liittyvissä kysymyksissä. Niiden tehtävä on myös varmistaa, että nuoret ovat tietoisia oikeuksistaan yhteiskunnassa. Palveluissa asioivat nuoret ovat usein elämässään sellaisessa vaiheessa, jossa tapahtuu useita yhtäaikaisia muutoksia. Haetaan opiskelu- tai työpaikkaa, muutetaan pois kotoa ja opetellaan omaa taloudenpitoa. Tällaisten elämänmuutosten tueksi tarvitaan usein ammattitaitoisen työntekijän antamaa tietoa ja ohjausta.

Tieto tukee nuorten elämänhallintaa

Nuorille suunnattuja tieto- ja neuvontapalveluita osana nuorisotyötä on tuotettu Suomessa 1950-luvulta lähtien. Tänä päivänä palvelut ovat tarpeellisempia kuin koskaan. Muun muassa työttömien nuorten suuri määrä ja kiinnittymättömyys yhteiskuntaan sekä muutokset tukityöllistämisessä vaativat tarjoamaan nuorille oikeaa ja ajantasaista tietoa.

Nuorten tieto- ja neuvontatyö on tunnustettu useimmissa Euroopan maissa osaksi nuorisotyötä. Suomen nuorisolaissa nuorten tieto- ja neuvontapalvelut on mainittu yhtenä toimintamuotona, joka kuuluu kunnan nuorisotyön tehtäviin. Palveluita tarjotaan Suomessa 209 kunnan alueella. Niitä tuottavat kuntien lisäksi järjestöt, ja monet palveluntuottajista toimivat alueellisesti tiiviissä moniammatillisessa yhteistyössä.

Palveluiden tavoitteena on tarjota nuorille monipuolista ja kattavaa tietoa yhdestä, matalan kynnyksen palvelupaikasta ilman ajanvarausta. Tietoa ja neuvontaa tulee olla nuorten saatavilla yhdenvertaisesti elämäntilanteesta, taustasta tai asuinpaikasta riippumatta. Kaikille avoimet ja luottamuksellisesti toimivat nuorten tieto- ja neuvontapalvelut vastaavat omalta osaltaan nuorisotakuun haasteisiin ja edistävät nuorisotakuun toteutumista.

Eurooppalainen nuorisotiedotuspäivä 17.4.

Nuorille suunnattu tieto on nuorten perusoikeus ja edellytys muiden oikeuksien toteutumiselle. Eurooppalaisena nuorisotiedotuspäivänä (EYID - European Youth Information Day) päättäjiä, nuorten parissa toimivia sekä nuoria muistutetaan nuorten oikeudesta saada tietoa. Teemapäivää vietetään vuosittain huhtikuun 17. päivänä. Tänä vuonna teemana on What are the fifteen shades of youth information? eli Mitkä ovat nuorten tieto- ja neuvontatyön 15 eri sävyä?

Muun muassa teemaan liittyviä videotallenteita voi katsoa Eurooppalaisen nuorisotiedotuspäivän Facebook-sivulta: www.facebook.com/EuropeanYouthInformationDay.

Euroopan neuvoston ja ERYICAn (European Youth Information and Counselling Agency) julkaisu nuorten oikeudesta tietoon: http://eryica.org/sites/default/files/2015_Young_people_access_to_rights_en.pdf

Nuorisotiedotuspäivän logoja ja kuvia: www.koordinaatti.fi/materiaalipankki/viestintamateriaalit/eyid

Koordinaatti - Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus
suunnittelija Mika Pietilä, mika.pietila(at)ouka.fi, p. 044 703 8216
www.koordinaatti.fi

Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatti tukee nuorten tieto- ja neuvontatyön toimijoita palveluiden laadukkaassa toteuttamisessa ja nuorten äänen kuulemisessa. Koordinaatin asiantuntija- ja tukipalvelut ovat kaikkien nuorten tieto- ja neuvontapalveluita tuottavien tahojen käytettävissä. Keskuksen työtä tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.