Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Nord Stream Race: Team Finland haasteiden myötä Helsinkiin

Source Creative Oy

Nord Stream Race: Team Finland haasteiden myötä Helsinkiin

Julkaistu: 06.06.2016 klo 17:09
Julkaisija: Source Creative Oy

Nord Stream Race -avomeripurjehduskilpailussa ensimmäinen etappi Pietarista Helsinkiin saavutettiin varhain maanantaiaamuna. Kauniissa auringon paisteessa kaikki viisi venekuntaa ylittivät maaliviivan puoli kuuteen mennessä. Ensimmäisenä maaliviivan ylitti Team Russia ja Team Finland oli neljäntenä. Pietarista sunnuntaina startannut kilpailu oli tuonut lisähaasteita Team Finlandille jo heti starttiviivalla.

"Valmistelut joukkueella sujuivat hyvin. Pääsimme viikon ajan treenaamaan veneen kanssa eli yhteensä neljä kertaa. Tämän jälkeen ei muuta kuin passintarkastuksesta ulos ja starttilinjalle, mutta siinä tempaisimmekin kivelle ja otettiin pohjakosketus. Tästä johtuen minä sekä veneen boat captain Mariusz Klupinski menimme toisesta ruorista läpi, jonka jälkeen siinä olikin tiukka tilanne päällä ja piti vaihtaa ruorien paikkaa ennen kisan alkua", kommentoi Helsingistä Team Finlandin kippari Samuli Leisti.

Tästä johtuen Team Finlandin startti ei sujunut suunnitelmien mukaan ja joukon hänniltä he lähtivät kirimään kohti kärkeä. Haasteita kilpailun ensimmäiselle etapille antoivat myös ohi menny reittimerkki ja tyhjentyneet akut.

"Jos puuskat olisivat merkin kohdalla tulleet minuutinkin myöhemmin, mutta jossittelu ei auta, vaan lähdettiin taas jahtaamaan muita. Akkujen myötä menetimme trimmausmahdollisuudet eli käytännössä venettä oli mahdoton purjehtia täysillä", kuvailee Leisti.

Team Finlandin mukana kilpailussa purjehtii myös 25-vuotias Sinem Kurtbay NJK:sta. Miehistön ainoa nainen oli Helsingissä tyytyväinen ja innostunut pienestä väsymyksestä huolimatta.

"Ensimmäinen etappi ja ensimmäinen avomerpurjehdus minulle ovat nyt ohi. Ihan jännää ja aikalailla sitä mitä odotin. Minulla oli paljon hommia trimmerinä ja pääsin tekemään paljon töitä."

Koetut haasteet Team Finland on Helsingin pysähdyksen jälkeen valmiina kääntämään voitoiksi.

"Ruori on nyt korjattu ja juuri kuulin, että uudet akut ovat saapuneet. Lisäksi purjeita fiksataan parhaillaan. Nyt ku vielä miehistö saa syötyä ja levättyä, niin ollaan valmiina puskemaan kohti Saksaa", vakuuttaa Leisti.

Team Finlandin miehistön yhteishenki ei kokenut kolausta haasteista huolimatta.

"Veneellä on aivan mahtava tunnelma. Koko tiimi tekee töitä sen eteen, että pärjätään. Olen tosi iloinen, että on noin hyvä tiimi kasassa. Nyt lähdetään iskemään taas. Tuleva keli tulee asettamaan aika paljon haasteita. Eilen ja tänään oli enemmän jonossa ajamista ja nyt pääsemme tekemään taktisia ratkaisuja eli peli on vielä täysin auki", kertoo Leisti.

Nord Stream Race kisa käydään 5.-9.6.2016. Kilpailun startti toiselle legille lähtee tänään 6.6. klo 18 Lauttasaaren Helsingfors Segelklubbilta ja veneet kiertävät  kääntömerkin Hernesaaren edustalla ennen kuin suuntaavat kohti avomerta ja Saksan Warnemündenia.

Valokuvat: Hannu Bask

Team Finland Nord Stream Race