Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Nokian valtakunta: Nokian edut ohjasivat politiikkaa, taloutta ja mediaa Suomessa

Gaudeamus

Julkaistu: 28.09.2016 klo 09:15
Julkaisija: Gaudeamus

Mahtivuosinaan Nokia vei Suomen maailmankartalle. Samalla valtion päätöksentekoa ohjailtiin kulisseissa yrityksen etujen mukaisesti. Alihankinnan siirtäminen ulkomaille ja kännykkäliiketoiminnan romahdus jättivät jälkensä Nokian ympärille kietoutuneeseen yhteiskuntaan.

Suomen menestys riippui Nokiasta, joka rahoitti tutkimusta, tuki koulutusta ja toi valtiolle verotuloja. Asemansa turvin Nokia sai vaikutusvaltaa esimerkiksi finanssi-, energia- ja veropolitiikkaan sekä oikeusjärjestelmään. Poliitikot vastaanottivat yritykseltä vaalirahaa niin Suomessa kuin Yhdysvalloissakin. Kansainvälinen toiminta koitui suomalaisten yhteistyökumppaneiden tappioksi, kun Nokia siirsi alihankintansa taiwanilaiselle Foxconnille.

Nokian valtakunta kaivautuu ”hullujen vuosien” ytimeen ja selvittää, miten koko Suomi viritettiin suuryhtiön taajuudelle taloudessa, politiikassa ja mediassa ja miksi yritys joutui lopulta luopumaan matkapuhelinliiketoiminnastaan. Teokseen on haastateltu yli sataa suomalaisen politiikan ja talouselämän vaikuttajaa, jotka ovat halunneet avata vaiettuja ilmiöitä.

Nokian entiset työntekijät ovat perustaneet satoja yrityksiä

"Nokian menestys olisi ollut mahdotonta ilman läheistä yhteistyötä satojen alihankkijoiden kanssa. Alihankkijat olivat valmiita suorastaan kuolemaan päämiehensä edestä, joten monet ymmärsivät liian myöhään, että maailmanlaajuisella taistelukentällä Nokia oli valmis tarpeen tullen uhraamaan heidät."

"iPhonen ympärille syntyneen palveluiden ekosysteemin kieltäminen johti siihen, ettei ymmärretty Applen tekevän vallankumousta. Varomattomat puheet [...] vaarattomasta 'Cupertinon hedelmäfirmasta' pahensivat sokeutta. Nokia oli ollut matkapuhelinpalveluissa ajoissa liikkeellä ja olisi voinut muuttaa pelin suunnan, mutta Symbianin välttämätön uudistus jäi tekemättä ja puhelinten käyttökokemus säilyi painajaismaisena."

”Vanha Nokia sen sijaan osallistuu Suomen talouteen monella tavalla. Nokian entiset työntekijät ovat perustaneet satoja yrityksiä, ja monella suuryrityksellä on johdossaan Nokialla kansainvälisen liiketoiminnan opit kerännyt mies tai nainen. Viisaus on levinnyt Suomen lisäksi ympäri maailmaa.”

Tervetuloa Helsingin kirjamessuille seuraamaan kirjaan liittyvää keskustelua:

pe 28.10.2016 klo 11:30, Mika Waltari -lava

Mahtivuosinaan Nokia vei Suomen maailmankartalle. Maa viritettiin suuryhtiön taajuudelle taloudessa, politiikassa ja hallinnossa. Nokian ja eliitin intressit kohtasivat kulissien takana, ja poliitikot ohjasivat päätöksentekoaan yrityksen eduksi.

Carl-Gustav Lindéniä haastattelee Suomen Pankin johtokunnan neuvonantaja Antti Suvanto.

Carl-Gustav Líndén
Nokian valtakunta
Raportti hulluilta vuosilta
Alkuteos: Nokia och Finland (2015), suomentanut Pekka Nykänen
ISBN 978-952-495-402-0
Gaudeamus 2016

Lisätietoa kirjasta (mm. sisällys) Gaudeamuksen verkkosivuilta.

Kirjoittaja

Carl-Gustav Lindén, FT, on tietokirjailija, talousjournalisti sekä journalismin ja median tutkija Helsingin ja Södertörnin yliopistoissa.
carlgustavl@gmail.com/ p. 040 5157682

Arvostelukappaleet:
lasse.leminen@gaudeamus.fi

Gaudeamus on Helsingin yliopiston omistama tieto- ja tiedekirjakustantamo. Erikoisalojamme ovat yhteiskunta, filosofia, historia, ympäristö, talous ja kasvatus.

www.gaudeamus.fi

Gaudeamus | Tiedon puolella