Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Näe 50 näytelmää tunnissa

Näe 50 näytelmää tunnissa

Julkaistu: 25.05.2015 klo 11:51
Julkaisija: Rovaniemen Teatteri

Onko mahdollista nähdä lähes 50 näytelmää tunnissa? Kyllä on, mikäli käy katsomassa Rovaniemen Teatterin Väistäjäiset. Teatteri on katsojineen viettänyt neljä vuotta peruskorjausta paossa ja on syksyksi 2015 palaamassa Lappia-taloon. Evakon aikana teatteri on esittänyt lähes viittäkymmentä näytelmää alkaen Sarasvatin hiekasta ja päättyen Fedja-setä, kissa ja koiraan. Evakkotaipaleen lopettaa 29. toukokuuta esitettävä Väistäjäiset, joka antaa koosteen teatteriesityksistä neljän vuoden ajalta. Väistäjäisissä tulevat kaikki teokset mainituiksi tai ainakin kannetuiksi näyttämön poikki.

Ohjelmassa nähdään katkelmia esityksistä, näytelmistä yhdistettyjä kohtauksia ja lastennäytelmien kimara. Lisäksi illan aikana kuullaan lauluja, sattumuksia ja parodiaa evakkovuosien varrelta. Tapahtumapaikkana on Fedja-setä, kissa ja koira -näytelmän lavastus ja puvustuksena vapaamuotoisesti sovellettu asuvalikoima.

Väistäjäiset alkavat perjantaina 29. toukokuuta klo 19 Paavo-näyttämöllä. Illan päälle teatteri tarjoaa boolit katsojille teatteriravintolassa. Pääsymaksu Väistäjäisiin on neljä euroa. Esitys kestää reilun tunnin.

Lisätietoja saat alueteatterikuraattori Johanna Virsuselta (johanna.virsunen@rovaniemi.fi, 0400 893329).
Oheinen kuva on näytelmästä Sarasvatin hiekkaa, joka aloitti Rovaniemen Teatterin evakkokauden vuonna 2011. Kuvan on ottanu Timo Lindholm.

Rovaniemen Teatteri–Lapin Alueteatteri tarjoaa laajan valikoiman esityksiä erikoisuutenaan paikallisuus.Sen toimintaa ylläpitää Lapin Alueteatteriyhdistys, jonka jäseninä on 14 Lapin kuntaa. Katsojilla on vuosittain valittavanaan reilut 200 näytöstä lasten- ja musiikkiteatteria, klassikoita ja uutuuksia, komediaa ja draamaa. Monet niistä pohjautuvat lappilaisten kirjailijoiden teoksiin tai alueellisiin aiheisiin. Esitysten lisäksi Suomen pohjoisimmasta ammattiteatterista saa koulutusta työyhteisöille sekä työpajoja aikuisille, lapsille ja nuorille.

Teatteri on ollut vuodesta 2011 evakossa peruskorjattavasta Lappia-talosta ja sen esityksiä pääsee syksyyn 2015 saakka katsomaan Rovaniemen teatterikortteliin, Maakuntakatu 3-5:n ja 6-8:n teatteritaloihin. Lisäksi näytelmiä nähdään alueteatterin tuomina Lapin kunnissa.