Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Muistelmateos VALVOJANA NAISTEN ERITYISTYÖLEIRILLÄ ilmestyy viikolla 17

Minerva Kustannus Oy

Muistelmateos VALVOJANA NAISTEN ERITYISTYÖLEIRILLÄ ilmestyy viikolla 17

Julkaistu: 08.04.2015 klo 09:40
Julkaisija: Minerva Kustannus Oy

Risto Joutjärven kirjoittama teos perustuu hänen äitinsä, Saara Tuukkasen, päiväkirjoihin ja tämän kertomiin muistoihin. Se kuvaa elämää naisten erityistyöleirillä, tehtävässä, joka vei nuoren kokemattoman naisen maailmaan, jollaista hän ei ollut osannut kuvitellakaan.

Saara Tuukkanen oli juuri valmistunut sosiaalikasvattajaksi, kun Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriö etsi nuoria koulutettuja naisia erityistyöleirien töidenvalvojiksi. Saara kiinnostui houkuttelevan kuuloisesta työpaikasta ja tuli valituksi.

Saaralle annettiin salainen käsky kirjata kaikki leirillä tapahtuneet laiminlyönnit ja leirin johtajan isänmaata loukkaavat puheet ja tekemiset sekä ilmoittamattomatta jätetyt menot, sillä johtajaa epäiltiin mustanpörssin kaupasta. Uusi työpaikka kuulosti entistä jännittävämmältä.

Leirin rujo todellisuus paljastui Saaralle heti kättelyssä. Naisten erityistyöleireille tuotiin naisia kaikista yhteiskuntaluokista. Syynä olivat mm. irtolaisuus ja prostituutio, mutta syyksi riitti myös, että oli mustalainen, juutalainen tai juutalaista sukutaustaa. Leirillä oli myös näpistelijöitä ja mustanpörssin kauppiaita. Leireille oli saattanut joutua myös syyttä naapurin ilmiannon takia.

Kaikki leiriin liittyvät asiat oli luokiteltu salaisiksi. Tämä kaikki salailu painoi Saaraa vuosikaudet, kunnes hän päätti elämänsä loppupuolella kertoa tarinansa. Saara Tuukkanen kuoli 29.9.2011.

Kirja keskittyy pääosin Heinäveden erityisleirille, jossa monen elämänlanka oli usein hiuskarvan varassa. Leiri muuttui välillä kuin pahamaineiseksi vankileiriksi – ja sitä se varmaan olikin. Kun Heinäveden telttaleiri lakkautettiin joulukuussa 1943, Saara Tuukkanen siirtyi muille leireille, joissa hän työskenteli apulaisjohtajana, mm. Siilinjärvellä, Lapinlahdella ja Pajarilla.

Risto Joutjärvi: Valvojana naisten erityistyöleirillä - Saara Tuukkasen muistelmat 1943–1944

ISBN/EAN 978-952-312-124-9
Luokka 99.1
Sidottu
296 s.
Ilmestyy viikolla 17/2015

Risto Joutjärvi (s.1949) on kouvolalainen vapaa kirjoittaja ja director musices. Hän on Saara Tuukkasen poika.

Lisätiedot ja arvostelukappaleet:
Merja Varon| 050-5474747 | merja.varon@minervakustannus.fi