Etusivu » Tiedotteet » Kotimaa » Miten toimeentulotuki muuttuu vuonna 2017?

Kela

Miten toimeentulotuki muuttuu vuonna 2017?

Julkaistu: 05.09.2016 klo 10:05
Julkaisija: Kela

Perustoimeentulotuki siirtyy koko maassa kunnilta Kelan tehtäväksi 1.1.2017. Kela.fi/toimeentulotuki tarjoaa vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mikä toimeentulotuessa muuttuu? Miten asiakkaiden kannattaa toimia loppuvuoden 2016 aikana? Miten tukea haetaan vuonna 2017? Toimeentulotuen uudistukseen liittyy monia kysymyksiä, joihin tarjotaan nyt vastauksia sivulla www.kela.fi/toimeentulotuki.

Sivulla on julkaistu myös lyhyt video, jossa käydään läpi muutoksen pääkohdat.

Toimeentulotuen kela.fi-sivujen täysi sisältö ja Kysy Kelasta -palsta avataan marraskuun lopulla. Lisäksi Kelan puhelinpalveluun avataan toimeentulotuen palvelunumero loppuvuodesta 2016. Myös kuntien sosiaalitoimet antavat uudistuksesta lisätietoa.

Ensi vuonna toimeentulotuen voi hakea verkossa koko maassa

Vuoden 2016 loppuun saakka toimeentulotuen hakija voi hoitaa kaikki toimeentulotukiasiansa kunnan sosiaalitoimistossa.

Vuoden 2017 alussa perustoimeentulotuki siirtyy kunnilta Kelan tehtäväksi. Kunnan sosiaalitoimi voi myöntää edelleen täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea. Toimeentulotuen myöntämisperusteet eivät muutu uudistuksen yhteydessä.

Tammikuun 2017 toimeentulotukea voi hakea Kelasta joulukuusta 2016 alkaen. Tuen voi hakea verkossa www.kela.fi/asiointi. Myös liitteet voi toimittaa verkossa. Tukea on mahdollista hakea myös paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakkaat voivat asioida missä tahansa Kelan toimistossa. Kelaan voi myös varata ajan.

Lisätietoja medialle:

Kela, Toimeentulotuki 2017 -hankkeen päällikkö Heli Kauhanen, puh. 040 186 2317

Kuntaliitto, erityisasiantuntija Ellen Vogt, puh. 09 771 2346

Kelan uutiskirje Toimeentulotuki 2017 -info välittää ajankohtaiset kuulumiset toimeentulotuen uudistuksen valmistelusta. Tilaa uutiskirje www.kela.fi/uutiskirje.

Lisätietoa uudistuksesta on saatavilla myös Kuntaliiton sivuilla.

Kelan viestinnän puhelinpalvelu medialle puh. 040 733 5221, arkisin klo 9-16
viestinta@kela.fi

Kelan tilasto- ja tietovarastoryhmän puhelinpäivystys medialle puh. 050 5517 960, arkisin klo 9-16
tilastot@kela.fi

Mediainfo on Kelan taustoittava uutiskirje medialle.
Tilaa kerran kuussa ilmestyvä mediainfo osoitteessa www.kela.fi/uutiskirje

Viestinnän yhteystiedot verkossa
www.kela.fi/viestinta